Telia Crowd Insights

Telia Crowd Insights

DATA TIL POP-UP DETAILHANDEL

Ændringen i detailadfærden – fra at gå på opdagelse i fysiske butikker til at lægge varer i indkøbskurven i en webshop – har ført til, at stadig flere detailhandlende inden for e-handel har bevæget sig ind på pop-up markedet for at møde kunderne i den fysiske verden. Da investeringer i pop-up butikker er stigende, bliver det endnu vigtigere at kunne stole på data, når de rigtige forretningsbeslutninger skal træffes.

Pop-up

Mange e-handelsbutikker har udelukkende onlinehandel, og de er derfor på udkig efter steder, hvor de kan lære deres kunder bedre at kende og få større viden om deres behov. Da butikslokaler ofte lejes i lange perioder, og huslejen er høj, kan det være svært at finde et sted, der opfylder alle krav. Det er her Pop-up butikkerne kommer ind i billedet.

Der er i øjeblikket ca. 5.000 tomme butikslokaler i Sverige, svarende til 10 % af den samlede eksisterende detailareal i landet. Jonathan  Haralambakis er CEO og grundlægger af xNomad – “AirBnB for pop-up butikker” – som skaber forbindelser mellem brands og iværksættere med kortvarige lejekontrakter med henblik på pop-up løsninger. “Pop-up butikker er blevet et nyt koncept for detailhandlende, der søger en måde at få større kontakt med kunderne på,” siger Jonathan. Pop-up markedet har nogle særlige udfordringer. Hvordan finder man et lukrativt sted til sin pop-up butik og får viden om trafikken af gående mennesker i og uden for butikken – uden at have tidligere erfaringer med, hvad der fungerer for ens forretning?

Viden om detailhandel

“Ved hjælp af Telia Crowd Insights får de detailhandlende større viden om eksempelvis konvertering og besøgenes varighed,” siger Madeleine Körling, der er Business Developer, New Products & Strategy, hos Telia. 

“Traditionelt ser en fysisk butik på kvitteringer og solgte varer i løbet af dagen for at danne sig et billede af, hvordan det går med forretningen. Men de ved ikke, hvor mange mennesker der har været i butikken, så selvom det måske har været en god salgsdag for en tirsdag, så kunne den
måske have været endnu bedre i forhold til antallet af besøgende i butikken.” Med Crowd Insights kan detailhandlende se, hvor der er
muligheder for potentielt mersalg baseret på konvertering. Ved at bruges statistikken som grundlag kan butikken opstille handlinger, der kan booste salget. Data indsamlet med Crowd Insights kan også bidrage til at forbedre kundeoplevelsen ved at kortlægge personflowet i butikken. På basis af disse oplysninger kan den detailhandlende træffe informerede beslutninger om, hvor kassen skal placeres, eller hvordan varerne
kan præsenteres bedre.

xNomad har indgået samarbejde med Telia, som leverer relevante data, der måler pop-up butikkernes resultater via viden om fodtrafikken til butikkerne. “Crowd Insights tilbyder meget interessante og nyttige data om fodtrafik, eksempelvis profilering baseret på køn, aldersgruppe og
købekraft,” fortæller Jonathan. “Det hjælper brands til at vælge placering via nøjagtig viden om, hvor deres kundegrundlag befinder sig. For udlejere af lokaler fungerer dataene som et sikkert grundlag for beslutninger om, hvilke brands der vil fungere bedst i deres lokaler. På den
måde kan de skabe nye fællesskaber og områder ved at kortlægge, hvilke brands der giver den nye demografi.” Han tilføjer: “Telia har været fantastiske til at skabe muligheder for at forstå kunderne og for at slå bro mellem udlejere og brands.”

Realtal

En af xNomads kunder er Klättermusen, som producerer avanceret bjergbestigningsudstyr. I 2019 besluttede butikken at flytte deres
årlige lagerudsalg fra deres egne lokaler til en ekstern pop-up butik i det centrale Stockholm. Til at måle og analysere resultaterne af
pop-up eventet brugte Klättermusen Crowd Insights til sporing af fodtrafikken. “Da det var vores første eksterne pop-up butik, var de data, vi fik – eksempelvis besøg i butikken og forbipasserende trafik uden for butikken – en meget stor hjælp i sporingen af vores konvertering,” siger Tricia DiNapoli Dahlborg, som er chef for e-handel hos Klättermusen. “I kombination med vores egne transaktionsdata kunne vi nemt se vores salgskonverteringsrate. Vi kunne opdele dataene i en time- og dagsbaseret analyse, som vi kunne bruge til at opbygge en bedre strategi omkring vores kommende events, blandt andet sted, timing og antal åbningsdage. “Det gav os mulighed for at fokusere på reelle oplysninger i stedet for antagelser.”

INFO: TELIA CROWD INSIGHTS FOR RETAIL

Telia Crowd Insights for Retail, som er den løsning fra Telia, der er tilpasset behovene hos xNomad og deres kunder, er en kombination af viden baseret på to uafhængige datakilder, anonymiserede mobilnetværksdata og anonymiserede WiFi-forespørgselsdata. Mobilnetværksdataene giver et makroperspektiv med viden om, hvor grupper af mennesker kommer fra, og hvor de er på vej hen, på forskellige tidspunkter, samt gruppens størrelse og opholdstid. WiFi-forespørgselsdata bruges til at zoome ind på og måle fodtrafik og opholdstid i et bestemt detaillokale.

Læs mere om Crowd Insight

Læs mere om Crowd Insight

Din hjælp til at træffe datadrevne beslutninger om alt fra byplanlægning og trafikstyring til afholdelse af events.

Din hjælp til at træffe datadrevne beslutninger om alt fra byplanlægning og trafikstyring til afholdelse af events.

Læs mere

HØR MERE OM CROWD INSIGHTs