Styrk din forretning - tænk digitalt

Styrk din forretning - tænk digitalt

Med kunder, der konstant er på nettet, står handelsverdenen over for helt nye udfordringer. Her kan du læse mere om de muligheder, du kan udnytte - og de faldgruber, du bør holde øje med – i takt med digitaliseringens fremmarch.

Det globale marked er i dag tilgængeligt i alles mobiler - tættere på end butikkerne nede i byen. Når vi har mulighed for at shoppe uanset tid og sted, bliver vores købsbeslutninger spredt ud over tid, fordi vi hele tiden fodres med indtryk, tilbud og venners anbefalinger på de sociale medier. Digitaliseringen betyder også, at forbrugerne tænker meget mindre på landegrænser, når de shopper.

Omnichannel er et vigtigt begreb
En anden virkning af digitaliseringen er, at vi ikke længere kan behandle e-handel og fysiske butikker som to forskellige kanaler – for sådan ser kunden dem nemlig ikke. Han eller hun interagerer først og fremmest med et varemærke – og den interaktion kan finde sted i forskellige kanaler. Et andet ord for dette er ”omnichannel”, som betyder, at kanalerne er forbundet og interagerer med hinanden.

Kundeværdi bliver stadigt vigtigere
Når det handler om selve tilbuddet til kunden, er det blevet mere og mere relevant at tale om, hvilken værdi det giver kunden. Nu er det ikke længere nok bare at sælge traditionelle produkter. I dag er der i højere grad fokus på at tilbyde services. For eksempel sælger boremaskineleverandøren ikke længere boremaskiner, men snarere evnen til at lave huller.

For de virksomheder, der leverer tjenesteydelser, handler det i dag mere om at give kunden en oplevelse, hvis man vil leve op til forventningerne. At flyve fra A til B er ikke det samme som at få en rejseoplevelse.

Butikken fungerer som showroom
Digitaliseringen kan skabe frygt for detailhandlens død, og mange butikker er da også lukket i takt med, at e-handlen har vundet indpas. Men der er på ingen måde tale om en egentlig udryddelse af butikkerne er. Der er endda flere e-detailhandlere, der supplerer deres webshop med fysiske butikker. Det er ikke altid klassiske butikker, men snarere showrooms, konceptbutikker eller steder, hvor man udleverer de varer, kunderne har købt på nettet.

Den fysiske butik har nogle klare fordele i forhold til webshops. Du kan som kunde se og røre produkterne og få dem med i hånden med det samme – uden leveringstid. Desuden kan du få personlig service på en måde, du ikke kan via en kundechat på nettet. Den konkurrencemæssige fordel ved det personlige møde betyder også, at forventningerne til butiksmedarbejdere vokser. De skal være engagerede rådgivere, der altid er klar til at levere et højt serviceniveau.

Mobilen bliver brugt i butikken
Det er ikke ualmindeligt, at kunderne udforsker produkter via deres mobil, mens de er i en fysisk butik. Har du en butik gælder det naturligvis for dig om at bekræfte og tilpasse dig dine kunders digitale strategier. Det kan du fx gøre ved at indføre digital hjælp, der støtter kundernes beslutningsproces. Faktisk er det sådan, at en ud af fire kunder foretrækker en digital kontakt frem for et menneske, når det handler om at få enkle købsråd i butikken.

Hurtig og let som en app
En yderst vigtig faktor for e-handel via mobiltelefoner er hurtig download-hastighed. Den gennemsnitlige smartphone-bruger er vant til apps, og det skaber forventninger om, at websider arbejder lige så hurtigt og let. Købsprocessen skal føles nem og bekvem. Det betyder også, at det skal være tydeligt, hvad der er på lager, hvornår og hvordan kunden får leveret sine varer, og at det er nemt og problemfrit at betale.

Brug den viden, du har
E-detailhandlere har et klart forspring i forhold til dem, der møder deres kunder i en fysisk butik. Blandt andet fordi e-detailhandlere har så mange data om kunderne og deres adfærd. De oplysninger kan hjælpe virksomheden til at forbedre såvel udbuddet af varer, som måden de præsenteres og håndtereres på.

Vær tæt på kunden
E-detailhandlere kan også opnå konkurrencemæssige fordele ved at have en tæt kontakt med deres kunder. Det kan de fx gøre ved at rådgive i løbet af købsprocessen – tilbyde hjælp via chat – men også ved at tilbyde kundeservice efter købet. De sociale medier er også en vigtig del af kundekontakten. Men her er det vigtigt at være ordentligt bemandet med servicemedarbejdere, så kunderne ikke føler glemt eller overset.

FÅ GODE RÅD TIL, HVORDAN DIGITALE
VÆRKTØJER KAN STYRKE DIN FORRETNING

FÅ GODE RÅD TIL, HVORDAN DIGITALE
VÆRKTØJER KAN STYRKE DIN FORRETNING

Læs mere

En digital affære. Tag med Christiane og Esben på besøg hos to virksomheder!

En digital affære. Tag med christiane og esben på besøg hos to virksomheder!

En digital affære. Tag med christiane og esben på besøg hos to virksomheder!

SE FILMEN OM MCVERDI