En ny måde at købe teknologi på

En ny måde at købe teknologi på

Virksomheder, der gerne vil være på forkant i den digitale udvikling, tænker ikke længere blot i produkter, når de køber ny teknologi. De ser mere på, hvad teknologien skal bruges til – hvilken funktion den skal udfylde for brugeren. Det gør dem mere effektive og bedre rustet til at møde de hurtige forandringer i markedet.

Den moderne informationsteknologi ændrer ikke bare de måder, vi arbejder på, men også hele forretningsmodeller. Den digitale udvikling betyder bl.a., at virksomhederne er nødt til at tænke på en ny måde, når de køber ny teknologi.

- I stedet for at starte ud fra en bestemt type produkt, som fx en computer, bør du gå ud fra den funktion, du ønsker, at produktet skal udfylde, siger Mille Beckman koncept manager for Telia Mobility Management.

Før i tiden gik man til indkøbsafdelingen og sagde: "køb denne her kuglepen". Og så var det bare et spørgsmål om, hvem der kunne tilbyde den til lavest pris. Nu tænker man i stedet på, hvad pennen skal bruges til. Er der andre ting, man kan købe i stedet, som løser opgaven bedre?

- Den nye måde at tænke på gør virksomheden mere fleksibel og bedre i stand til hurtigt at ændre strategi og arbejdsmetoder, siger Mille Beckman.

Lyt til brugerne
Det vigtigste virksomheder kan gøre for at blive bedre indkøbere af ny teknologi i den digitale tidsalder er ifølge Mille Beckman at lytte til dem, der rent faktisk skal bruge teknologien. Det kan lyde indlysende, men i mange større virksomheder kan der være langt mellem dem, der beslutter, hvad der skal købes og de faktiske brugere.

- I store virksomheder er mange afdelinger helt uafhængige af hinanden; dem, der står for indkøb har ofte aldrig talt med slutbrugeren, og de ved ikke, hvad de skal købe. De går efter det billigste, men hvad produktet skal bruges til, eller hvad brugerne synes, kommer ​​mange gange som et chok.

Privatkunden og erhvervskunden smelter sammen
En anden forskel er ifølge Mille Beckman, at privatkunder og erhvervskunder nærmer sig hinanden. I hvert fald når det gælder adfærd og forventninger til produkter.

- Erhvervskunder ønsker at kunne forbruge på samme måde, som de gør i deres hverdag derhjemme. Hvis jeg som privatkunde er vant til abonnementstjenester med en fast månedlig afgift – uden opsigelsesvarsel – synes jeg, det er mærkeligt, hvis jeg ikke kan få samme tilbud som iværksætter, forklarer han, og tilføjer:

- Den store udfordring er, at kunderne udfordrer de traditionelle forretningsmodeller og kræver, at forskellige dele af virksomheden arbejder sammen på nye måder.

FÅ GODE RÅD TIL, HVORDAN DIGITALE
VÆRKTØJER KAN STYRKE DIN FORRETNING

FÅ GODE RÅD TIL, HVORDAN DIGITALE
VÆRKTØJER KAN STYRKE DIN FORRETNING

Læs mere

En digital affære. Tag med Christiane og Esben på besøg hos to virksomheder!

EN DIGITAL AFFÆRE. TAG MED CHRISTIANE OG ESBEN PÅ BESØG HOS TO VIRKSOMHEDER!


EN DIGITAL AFFÆRE. TAG MED CHRISTIANE OG ESBEN PÅ BESØG HOS TO VIRKSOMHEDER!

SE FILMEN OM ST AUTO

SE FILMEN OM MCVERDI