Her er fremtidens super-tendenser

Her er fremtidens super-tendenser

Der er nogle få teknologiske tendenser, der vil afgøre, hvor konkurrencedygtig din virksomhed bliver i fremtiden. Det fremgår af en ny rapport fra analysefirmaet Gartner.

Virtual reality (virtuel virkelighed), augmented reality (forstærket virkelighed) og M2M (mashine-to-mashine) er tre teknologiske tendenser, der forventes at være blandt de hotteste fremover. Så hotte, at de kommer til at afgøre, hvor succesfulde virksomheder bliver de næste 5 til 10 år.

Det fremgår af forsknings- og analysefirmaet Gartners rapport, Hyper Cycle for Emerging Technologies. Det er en af de bedste kilder for dig, der interesserer dig for ny teknologi og hvilke tendenser, der er lige nu. Og ikke mindst for, hvor på ”hype-skalaen” de forskellige nye teknologier ligger.

På et mere generelt niveau fremhæver Gartner tre nøgletendenser, hvor grænserne mellem menneske, teknologi og virkelighed udviskes mere og mere:

  1. Medrivende online-oplevelser
  2. De tænkende maskiners tid
  3. Platformenes revolution  

Ifølge analysefirmaet vil tendenserne være "en topprioritet for organisationer, der står over for de hurtige forandringer inden for digital handel."

Teknologien overtager
De to første teknologier – virtual reality og augmented reality – forstærker vores menneskelige evner, mens M2M – mashine-to-mashine – forbinder menneske og maskine, så man kan styre maskinerne med hjernen. Ifølge Gartner vil selv løsninger til det opkoblede hjem gøre en forskel i fremtiden, selvom det allerede har været fremme i et godt stykke tid.

Med til tendensen hører også skridtet efter 3D-print: Nemlig 4D-udskrivning, hvor man bruger materialer, der kan programmeres til at kunne ændre sig afhængig af en given situation. Det kan for eksempel være en løbesko med en sål, der automatisk tilpasser sig tørt og vådt underlag for at give løberen det bedste vejgreb. Eller byggematerialer til husvægge, der selv justerer tykkelsen afhængig af behovet for isolering.

 

De smarte maskiners tid er kommet
Smarte maskiner har – lige som det opkoblede hjem – længe været et område, der er blevet stillet høje forventninger til. For eksempel er det nu fem år siden, at IBM’s supercomputer, Watson, vandt den store gevinst i Jeopardy.

Smarte maskiner er også den tendens, der vil være mest revolutionerende og ”disruptive” og vil få os til at se vores nuværende forretningsmodeller i et helt andet lys de næste 10 år. Det skyldes blandt andet de næsten ubegrænsede mængder data, vi har adgang til, kombineret med at kraften til at udregne sammenhænge stiger dag for dag.

Med til den tendens hører også de nye fremskridt inden for ”machine learning”, hvor virtuelle assistenter og smarte robotter vil kunne håndtere naturligt sprog meget bedre. Samtidig vil de være i stand til at interagere mere gnidningsløst, fordi de også vil kunne kommunikere med ikke-sproglige signaler (fagter og ansigtsudtryk) og løbende lærer, hvordan de skal handle ud fra det.

Andre eksempler er selvkørende biler og smarte teknologier på arbejdspladsen.

 

En platformsrevolution
Blokkæden (block chain) er det klareste eksempel på den tendens, der handler om, hvordan ny teknologi radikalt ændrer vores opfattelse af platforme og måden, vi bruger dem på. Blokkæden er for eksempel den teknologi, der holder styr på alle de bitcoin-transaktioner, der nogensinde har været, via en kæmpemæssig, offentlig blog. Da det er muligt at spore hver Bitcoins rejse, er der ikke engang brug for en tredjepart, som verificerer transaktionen. I stedet erstattes den tekniske infrastruktur af platforme med egne økosystemer.

Rent praktisk indsamles mængder af banktransaktioner i en central, digital hovedblog, der er tilgængelig for alle aktører, og som bliver styret af et decentralt netværk. Det stiller helt nye krav til bankerne om at gennemgå deres nuværende forretningsmodeller, så de tager hensyn til risikoen for, at Bitcoin og andre krypto-valutaer vinder indpas.

Læs den fulde analyse fra Gartner, Hype Cycle for Emerging Technologies 2016, her.

 

 

ORDLISTE:

Virtual reality (VR): En computerskabt, interaktiv virkelighed, der ligner den virkelige verden. Gennem billeder og lyde – og nogle gange også objekter, der reagerer på dine handlinger – bliver der skabt en tredimensionel verden, som du som bruger ser i form af levende billeder via 3D-briller (briller med indbygget skærm). Brillerne har sensorer, så de flytter dig rundt i illusionen af ​​en ægte og interaktiv verden, skabt af computerteknologi.

Du kan også skabe en virtuel virkelighed med de såkaldte vr-kuber. Her går du som bruger ind i et rum, hvor den virtuelle verden vises på væggene. Og du opfatter miljøet som tredimensionelt via specielle briller og skærmteknologi. 

Augmented reality (AR): Ligner virtual reality, men denne teknologi bliver blandet med normale sanseindtryk. Augmented reality kombinerer menneskers sanser med computerskabte indtryk i real-tid. På den måde kombinerer vi vores typiske sanseindtryk fra omgivelserne med virtuelle elementer. Også her har du brug for specielle briller eller lignende udstyr.

Mashine-to-mashine (M2M): Mashine-to-mashine eller M2M, som det også hedder, er, når maskiner kommunikerer med hinanden (næsten) uden menneskelig indblanding. M2M kan hjælpe din virksomhed eller organisation med at effektivisere jeres arbejdsgange, men også at forbedre jeres produkter eller service. En anden vigtig fordel ved M2M – udover færre omkostninger – er, at M2M er en miljøvenlig teknologi.

FÅ GODE RÅD TIL, HVORDAN DIGITALE
VÆRKTØJER KAN STYRKE DIN FORRETNING

FÅ GODE RÅD TIL, HVORDAN DIGITALE
VÆRKTØJER KAN STYRKE DIN FORRETNING

Læs mere

En digital affære. Tag med Christiane og Esben på besøg hos to virksomheder!

En digital affære. Tag med christiane og esben på besøg hos to virksomheder!

En digital affære. Tag med christiane og esben på besøg hos to virksomheder!

SE FILMEN OM MCVERDI