HVAD BETYDER EU-REGULERINGEN, DER TRÆDER I KRAFT D. 15/6-17, FOR MIN VIRKSOMHED?

HVAD BETYDER EU-REGULERINGEN, DER TRÆDER I KRAFT D. 15/6-17, FOR MIN VIRKSOMHED?

Om EU-reguleringen

EU har ændret reglerne for brug af mobiltelefoni i EU. Det betyder nye regler for roaming og generelt lavere priser for dig og dine kolleger, når I rejser i EU fra den 15. juni 2017.

Det betyder, at flere Telia erhvervskunder vil få mulighed for at tale, sms’e, mms’e og bruge data, når de rejser i EU og Norden. Har du allerede Work Like Home EU i dit abonnement eller har et decideret EU abonnement, vil der ikke være de store ændringer.

 

Hvad betyder EU-reguleringen for mig?

Fra den 15. juni, kan I bruge alt indhold af tale, sms og mms, som er inkluderet i jeres abonnementer, i både Norden, Baltikum og hele EU, på nøjagtig samme måde, som i Danmark. Det giver ekstra frihed og nye muligheder, når I tager mobilen med ud at rejse og gerne vil arbejde på farten – uden at skulle tænke på EU-takster og datapriser.

Og ikke nok med det – I kan samtidig bruge en stor del af jeres abonnementers inkluderede datamængde i EU. Helt op til 10 GB data af den inkluderede mængde kan fremover bruges i EU. Har I mere end 10 GB data inkluderet, er dette grænsen for hvor meget der i alt kan bruges i EU. Har I mindre end 10 GB data inkluderet, kan I bruge hele mængden i EU.

Hvilke EU-lande kan jeg fra den 15. juni bruge vores erhvervsabonnementer i, ligesom i Danmark?

  • Belgien
  • Bulgarien
  • Cypern (inkl. græsk del, ekskl. tyrkisk del)
  • Estland
  • England
  • Finland
  • Frankrig (Fransk Guyana, Guadeloupe, Martinique, Reunion)
  • Færøerne

  • Grækenland
  • Holland
  • Irland
  • Island
  • Italien
  • Kroatien
  • Letland
  • Liechtenstein
  • Litauen
  • Luxembourg
  • Malta
  • Montenegro
  • Nordirland
  • Norge
  • Polen
  • Portugal (inkl. Azorerne og Madeira) 
  • Rumænien
  • Schweiz 
  • Serbien
  • Skotland
  • Slovakiet
  • Slovenien
  • Spanien (Ceuta, De Kanariske Øer, Melilla)
  • Storbritannien (inkl. Gibraltar, ekskl. Guernsey, Isle of Man og Jersey)
  • Sverige
  • Tjekkiet
  • Tyskland
  • Ungarn
  • Østrig
  • Wales

Herunder har vi samlet endnu flere spørgsmål og svar om hvad EU-reguleringen betyder for dig og din virksomhed.

Spørgsmål og svar


Ja, vi har lavet en prisændring på en række udvalgte abonnementer, som dog først træder i kraft fra den 1. juli 2017. Der er blevet sendt et brev til alle vores erhvervskunder, vedrørende denne prisændring. Det er også i brevet, at du kan se hvad prisen ændres til fra den 1. juli 2017.

Har du mobilnumre, der er ved at blive nummerflyttet fra et andet teleselskab, vil en eventuel prisændring først finde sted, når nummeret er flyttet til Telia, dog tidligst fra den 1. juli.

 

Alle jeres eksisterende spærringer er naturligvis stadig gældende. Hvis I ønsker at justere og gennemse spærringerne, kan I gøre det her.

Den nye EU-regulering betyder, at du kan tage dit abonnement med til andre europæiske lande såsom Spanien, Tyskland og Italien uden at betale ekstra. Da der stadig er en omkostning på dataforbrug i udlandet for teleselskaberne, kan vi ifølge de nye regler sætte et loft for hvor stor del af den samlede datamængde der er tilgængelig i EU. Det kaldes en "fair use-begrænsning". I Telias abonnementer vil du få mere data, end EU’s fair use-begrænsing foreskriver, nemlig op til 10 GB data. Det vil sige at du altid kan bruge op til 10 GB af din inkluderede datamængde. Har du mere end 10 GB inkluderet, kan du bruge 10 GB i EU. Har du mindre end 10 GB inkluderet, kan du bruge hele din datamængde i EU. Fra de 10 GB og op til din inkluderede datamængde koster det 0,05 kr. pr. MB at bruge data i EU. Herefter er prisen 0,80 kr. pr. MB, lige som i Danmark.

Nej, EU reguleringen påvirker kun forbrug i udlandet, og ikke kald, sms/mms og data fra Danmark, hvor den normale takst gælder. Det er dog muligt at tilkøbe servicen ”Internationale kald, sms og mms til EU” eller vælge den som én af sine valgfrie services. Se vores takster i skemaet ”Opkald fra Danmark til udlandet”, som du finder her.

Din fri tale i dit abonnement, vil dække dette opkald.

Hvis du har fri tale, sms og mms i dit abonnement, gælder dette også inden for EU. Har du en begrænset mængde tale og/eller sms/mms er prisen 0,23 kr. ekskl. moms pr. min., 0,07 kr. ekskl. moms pr. sms og 0,37 kr. ekskl. moms pr. mms.

Ja, EU-kommissionen har defineret en 50%-regel, kaldet Stable Link. Det betyder, at du skal have et fast tilhørsforhold til Danmark, og bruge mobilen i Danmark mindst 50% af tiden. Telia må, hvis mobilen bruges mere uden for Danmark inden for en rullende 4 måneders periode (123 dage), opkræve den EU-regulerede forbrugstakst. Du vil blive forbrugsafregnet efter følgende takster:

  • Data: 0,05 kr. ekskl. moms pr MB data
  • Sms: 0,07 kr. ekskl. moms pr. sms
  • Mms: 0,37 kr. ekskl. moms pr. mms
  • Minut: 0,23 kr. ekskl. moms pr. min.

Du vil modtage en advarsel to uger før, der opkræves et evt. tillæg, så du har tid og mulighed til at ændre dit forbrugsmønster.  

Telia kan også vælge at spærre for adgang til EU-roaming eller kræve, at indehaveren af abonnementet har adresse eller fast tilknytning til Danmark med hyppige og længerevarende ophold. Du kan læse mere i vores nye EU-betingelser.

Det gør vi. Overholder et abonnement ikke kravene, giver vi besked. Og I har derefter 14 dage til at ændre på forbruget. 

Hos Telia er du som standard altid sikret mod ekstra dataforbrug i udlandet, så du ikke skal være bekymret for store regninger. Det vil du fortsat være efter den 15. juni 2017.

Dog vil du have følgende muligheder, hvis du opbruger din data: 

  1. Blokere: Du kan vælge at blokere for data i resten af din regningsperiode.
  2. Betale for forbrug: Du kan fortsætte med at bruge data. Det vil koste 0,05 kr. ekskl. moms pr. MB op til din inkluderede datamængde, hvis du har mere end 10 GB inkluderet i dit abonnement Herefter er prisen 0,80 kr. pr. MB, lige som i Danmark, når du har brugt alt dit inkluderede data.
  3. Datapakker: Du kan også købe en datapakke, der gælder resten af din regningsperiode. 

Ja, tale, sms og mms vil ikke blive påvirket af en eventuel blokering af dataforbrug.

Nej, tale- og datamængden begynder forfra ved ny regningsperiode hver måned.

Nej. Telia overholder naturligvis lovgivningen, og vi er løbende i dialog med myndighederne, så vi sikrer at alle vores produkter overholder den nye lovgivning.

Ja, indtil videre. Her finder du alle de lande, der giver adgang til de nye muligheder. Norden og Baltikum er også med.

Skibe og fly er som regel uden for rækkevidde af selskabernes master og antenner på landjorden/kysten. Derfor har skibs- og flyruterne ofte installeret egne satellit-baserede netværk. Trafik via satellit indebærer meget høje omkostninger, og da disse netværk fysisk ikke er en del af EU, gælder de inkluderede enheder og priser ikke for trafik på skibe og både. I havne, lufthavne og grænseområder er det også vigtigt at være opmærksom på, om man er på et EU netværk eller et netværk fra et nærværende fly/skib eller tele-mast fra et land uden for EU.

Nej, det har vi ikke på nuværende tidspunkt.

Ja, det har I naturligvis ret til. Det skal dog ske inden den 14. juni 2017. Det gælder også, hvis et eller flere af jeres abonnementer er i binding. Her skal I dog være opmærksomme på, at I skal tilbagebetale evt. tilskud givet til køb af mobiltelefoner. 

Hvis du har spørgsmål til de nye EU-regler eller spørgsmål til ændringerne, er du velkommen til at kontakte os via e-mail til mobilerhverv@telia.dk eller via telefon på 80 40 19 90. Vi er klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 9.00-17.00.

HAR DU SPØRGSMÅL TIL DE NYE EU-REGLER?

Hvis du har spørgsmål til de nye EU-regler eller spørgsmål til ændringerne, er du velkommen til at kontakte os via e-mail til mobilerhverv@telia.dk eller via telefon på 80 40 19 90. Vi er klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 9.00-17.00.