EU-REGLERNE "ROAM LIKE HOME"
Hvad går EU-regulativet om roaming ud på?
I EU-regulativet om roaming har EU besluttet, at alle borgere i EU/EØS, der besøger et andet EU/EØS-land skal betale den samme pris for opkald, SMS og data som på deres hjemmenetværk (deres valgte teleudbyder).
Hvad betyder EU roaming for mig?
”Roaming Europe” betyder, at du kan ringe, SMS’e og bruge data i et EU/EØS-land til fx Danmark (hjemland) og mellem lande i EU/EØS-zonen til samme pris som i Danmark. For kald fra Danmark til et EU/EØS-land betaler du normalpris.
Hvilke lande er inkluderet i EU/EØS?
EU-lande inkluderer:
Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Kroatien, Letland, Lithaun, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Østrig.
EØS-lande inkluderer:
Island, Lichtenstein, Norge
Specifikke områder eller lande inkluderet:
De Kanariske Øer, Ceuta, Melilla (Spanien)
Åland (Finland)
Martinique, Guadeloupe & Saint-Martin, Fr. Guyana, Reunion, Mayotte (Frankrig)
Madeira, Azorerne (Portugal)
Gibraltar (Storbrittanien)
Hvilke lande kan jeg bruge EU's roaming-tjenester i?
Det varierer, men Telia vil hjælpe dig og sikre, at der er mindst én teleoperatør pr. land tilgængelig. Du behøver derfor ikke manuelt vælge operatør, når du lander i et andet EU/EØS-land.
Hvilke teleoperatører i EU/EØS er til rådighed?
Hvilke operatører og netværk som er til rådighed i hvert land kan ændre sig flere gange om året, hvilket er årsagen til at Telia vælger operatør for dig.
Hvorfor skifter jeg mellem teleoperatører, når jeg er i udlandet?
Hvis det primære netværk du er koblet op til ikke længere virker, vil vi automatisk tilslutte din telefon til et andet netværk, så du kan fortsætte med at bruge din mobiltelefon.
Hvorfor er dækningen og kvaliteten I mit hjemmenetværk bedre, I forhold til roaming I EU/EEA?
Telias netværk i de nordiske og baltiske lande er blandt det bedste i verden. Til sammenligning kan eller vil andre teleoperatørers netværk ikke leve op til den dækning, der findes i dit eget land.
Hvorfor er kvaliteten af mit netværk i udlandet dårligere end i Danmark?
Efter det nye EU-regulativ ”Roam like at home” er roaming-trafikken blevet kraftigt forøget. Nogle teleoperatører i Europa har ikke nok kapacitet til at håndtere så store trafikmængder på visse udvalgte geografiske ”hot spots” som fx storbyer. Det kan betyde, at 4G-netværket ikke er tilgængeligt, men 3G og 2G for kortere eller længere perioder, mens du bruger roaming.
Hvad med dårlig dækning på specielle steder (storbyer, stranden, lufthavne etc)?
Når der er mange mennesker på samme sted, kan der opstå kapacitetsproblemer på netværket. Hvis vi finder ud af, at der er kapacitetsproblemer vil vi foreslå forbedringer af netværket til vores udenlandske partnere.
Er det ikke Telias ansvar som leverandør at sikre kvaliteten er som på mit hjemmenetværk?
Når du bruger roaming-faciliteter er du gæst på det valgte netværk. Dette betyder, at du vil få den samme kvalitet som de lokale kunder i landet. Telia kan efter lov ikke overvåge og garantere (den samme) kvalitet i andre netværk i udlandet som kvaliteten på dit hjemlands netværk.
Er der et maksimum på hastigheden af mine data?
Telia har ikke nogen grænser for datahastighed, det afhænger af kapaciteten på den valgte teleoperatør.
Hvad med prisinformation via SMS?
Du vil altid modtage information om priser, når du skifter mellem netværk på din telefon i udlandet.
Hvordan sender I ny prisinformation, når jeg rejser I et andet EU-land?
Telia er lovmæssigt forpligtet til at sende prisinformation, når vores kunder krydser landegrænser. Du behøver derfor ikke bekymre dig om du får information om priser i det pågældende land du befinder dig i.
DATA I UDLANDET
Er der datakontrol i udlandet?
For at give tryghed ved databrug i udlandet har vi lagt datakontrol på udlandsdata på alle Telia abonnementer pånær M2M, Wlan og kunder der benytter eget APN.
Det betyder, at der sættes et loft på dit dataforbrug i udlandet så din regning aldrig løber løbsk. Loftet er sat til 450 kr/md. på denne måde når du aldrig over et forbrug på data på 450 kr. pr. måned, når du er i udlandet uanset hvor du er.
Når du nærmer dig grænsen sender Telia en sms. Via sms'en kan du let og enkelt hæve grænsen eller afmelde den månedlige datakontrol.
Når datagrænsen er nået, er der ligeledes mulighed for at forhøje eller fjerne den via Selvbetjening eller sms.
SÅDAN GØR DU:
- Ændre månedlig datakontrol:
Du kan ændre din grænse på selvbetjeningen eller ved at sende en sms med "Beløb" samt den grænse, du ønsker til 81111.
Eksempel: "1000" - Afmeld månedlig datakontrol(anbefales ikke):
Du kan afmelde dig på selvbetjeningen eller ved at sende en sms med "AFMELD" til 81111.
HVIS DU HAR AFMELDT DATA GRÆNSEN, OG VIL AKTIVERE DEN IGEN:
Du skal sende en sms med teksten "TILMELD" samt den grænse, du ønsker til 81111.
Eksempel: "TILMELD 1000"
Du skal dog være opmærksom på at den nye grænse du sætter, er gældende indtil du ændrer den igen.
Hvad kan jeg gøre for at undgå ekstra udgifter?
Selvom der er sat en grænse på dit dataforbrug, skal du være opmærksom på, at det er dyrere at bruge telefonen i udlandet end herhjemme især datatrafik. Data kan koste op til 115 kr. pr. MB - eksempelvis netaviser, såsom BT.dk og EB.dk kan fylde op til 2 MB. Vi anbefaler at du slår automatisk e-mail og anden download fra. Nogle mobiler er sat til automatisk at hente e-mails, spil, musik, podcasts eller nyhedstekster og andre former for datatransmissioner med regelmæssige intervaller. Husk at slå det fra, inden du rejser udenlands.
Vær opmærksom på at de tjenester, som ellers er gratis i Danmark (fx Fri sms), vil du blive opkrævet for når du anvender dem i udlandet.
Har Telia en service til dataforbrug i udlandet?
Udover den månedlige dataloft har Telia en service til alle kunder i Norden/Baltikum, EU og USA der gør at du roligt og trygt kan bruge internettet i udlandet. Denne service kalder vi WorkLikeHome. I Norden/Baltikum, EU og USA er der indsat prisloft og forbrugskontrol på dit daglige dataforbrug. Prisloftet garanterer, at du ikke betaler mere, end den daglige grænse tillader. Har du brug for mere data, tilkøber du hurtigt og enkelt en ekstra datapakke.
Hvilket netværk skal jeg vælge når jeg er i udlandet?
Indstil din telefon til manuel netværkssøgning. Du har hele tiden mulighed for at vælge det netværk i udlandet, som er billigst for dig, og du kan se hvilke netværk der har de services, du skal bruge, for eksempel sms og mms.
Hjemme igen, sluk og tænd mobilen
Det er vigtigt, at du slukker og tænder din mobiltelefon, lige når du kommer hjem til Danmark, så du registreres på det danske netværk. Ellers "tror" mobiltelefonen stadig, at du er i udlandet og opkræver udlandspriser for alle opkald til din telefonsvarer.
Mobilen i udlandet
Hvorfor er mobiltelefoni dyrere i udlandet?
Når du bruger din mobiltelefon i udlandet, skal du være opmærksom på, at du både betaler for de opkald, du selv foretager, og de kald du modtager. Det skyldes, at du benytter en udenlandsk operatørs net til at transportere samtalen hjem til Danmark (at roame). Prisen afhænger af land og operatør.
Hvad koster opkald til Danmark?
Du er i udlandet og ringer hjem til Danmark. Du betaler en minutpris afhængig af, hvilket land du befinder dig i og hvilken operatør, du har valgt. Det kan godt betale sig på forhånd at finde den billigste.
Tast altid 45 foran telefonnummeret, når du ringer til Danmark fra udlandet. Ellers registreres og takseres dit opkald som et internt opkald i det land, hvor du befinder dig. Gør det til en vane at kode alle numrene i din telefonbog med 45 foran.
Fra udlandet har Telias Kundeservice telefonnummer +45 26 26 26 26. Du betaler udlandstakst for at ringe til Telia Kundeservice fra udlandet.
Hvad koster opkald til et udenlandsk nummer?
Du ringer i udlandet til et udenlandsk nummer. Her betaler du en minutpris afhængig af, hvilken teleoperatør du har valgt. Hvis du befinder dig i et EU/EØS-land . Det kan godt betale sig på forhånd at finde den billigste.
Hvordan beregner man prisen på et opkald til Danmark fra udlandet?
Du er i udlandet og modtager et opkald fra Danmark. Du betaler for at modtage opkaldet fra den danske grænse og til den destination, hvor du befinder dig.
Hvad koster opkald foretaget på færger og fly?
Pas på dyre satellitopkald, eksempelvis ombord på færger eller i fly. Selskaberne benytter ofte en privat operatør, der ikke er omfattet af Telias roamingpriser samt EU-tariffen.
Hvis du befinder dig nær kyster eller andre steder med manglende dækning, kan du også her risikere at din telefon hopper på en satellitforbindelse.
Vær derfor opmærksom på at benytte de udenlandske operatører vi samarbejder med, så du undgår dyre satellitopkald.
Koster det ekstra med viderestilling?
Brug af viderestilling (til eksempelvis telefonsvarer) i udlandet kan blive dyrt. Derfor anbefaler vi, at du sletter dine viderestillinger, når du skal til udlandet. Med dine normale viderestillinger til telefonsvareren risikerer du dobbelttaksering, når du befinder dig i lande uden for EU. I EU er det pr. 1. juli 2010 gratis for dig når der bliver lagt en besked på din telefonsvarer.
Hvad er dobbelttaksering?
Når nogen ringer til dig i lande uden for EU og du ikke tager telefonen, går opkaldet først til din mobil og dernæst tilbage til telefonsvarer-centralen i Danmark.
Med dobbelttaksering menes, at du betaler både for at modtage opkaldet og for at foretage opkald til centralen, mens der bliver lagt en besked på din telefonsvarer.
Kan jeg spærre en telefon så den ikke kan bruges i udlandet?
Ønsker du ikke at kunne benytte din telefon i udlandet kan du lægge en spærring på via Telia selvbetjening, her kan du spærre for opkald til og i udlandet og ændre datagrænsen.
Hvis din telefon er lukket eller blokeret for udgående opkald og sms, mens du opholder dig i udlandet, kan Telia desværre ikke altid garantere genåbning. Det skyldes, at din telefon er registreret på et udenlandsk net.
Kan jeg modtage mms i udlandet?
Hvis du vil modtage mms, mens du er i udlandet, skal du indstille din mobiltelefon til at modtage mms udenfor Telias netværk.
Hvornår betaler jeg for mit forbrug i udlandet?
Forbrug i udlandet kan være længere tid om at blive registreret på dit abonnement. Opkrævningen fra de udenlandske teleselskaber kan vare op til 31 dage fra opkaldet er foretaget, men opkrævningen kan i få tilfælde overstige de 31 dage.
Telia gør sit bedste for at registrere de opkald, som du har foretaget i udlandet på din næste regning. Det kan dog kun ske, hvis vi har modtaget informationen fra den pågældende mobiloperatør i udlandet. Hvis oplysningerne om dit køb er forsinkede, vil du stadig blive opkrævet for opkaldene. De vil blot ikke fremgå af din første regning efter udlandsrejsen.
Hvorfor kan jeg ikke se numrene på dem jeg har sendt sms til fra udlandet?
Din specificerede regning ser lidt anderledes ud, når du har sendt sms-beskeder i udlandet. I stedet for at vise det nummer, som du har sendt sms beskeder til, vil der stå nummeret 26 26 51 51 eller 28 18 70 00. Det er numrene på Telias beskedcentral, som sørger for, at din sms bliver afleveret til den rigtige modtager i Danmark.