Kurv

Spærring af abonnement

Spærring af abonnement

Hvis du har mistet din mobil, er det vigtigt at få den spærret, så andre ikke kan misbruge dit abonnement.

Hvordan spærrer du dit SIM-kort?

Har du mistet din mobil er det vigtigt, at du spærrer dit SIM-kort hurtigst muligt, så det ikke kan misbruges.

Via Mit Telia:

Du kan spære dit SIM-kort via selvbetjeningen på Mit Telia:

  1. Log på Mit Telia
  2. Vælg "Abonnement" i menuen
  3. Klik på "Mistet mobil"
  4. Spær dit SIM-kort.

Telefonisk:

Du kan også spærrer dit SIM-kort ved at ringe til 80 40 40 40 og følge instruktionerne.

Du kan ringe døgnet rundt og så koster det ikke noget at slå spærringen til, og den aktiveres med det samme.

Bemærk at du ikke kan spærre dit SIM-kort ved at sende en e-mail, sms eller besked på chatten.

Husk en spærring er ikke en opsigelse

Vær opmærksom på, at dit abonnement fortsætter, selv om du spærrer dit SIM-kort. Du har ikke opsagt dit abonnement, selvom SIM-kortet er spærret. Du vil stadig få en regning for abonnementet, så ønsker du at gøre brug af abonnementet, skal du bestille et nyt SIM-kort. Du kan sagtens beholde dit gamle nummer.

Hvad så nu?

Kan jeg genåbne min mobil?

Finder du din mobil igen og har du endnu ikke nået at bestille et nyt SIM-kort til abonnement, kan du nemt slå SIM-kort spærring fra igen.

Tip til at finde din mobil igen:
De fleste sarmtphones har en mobilsporings-app. For iPhone kan du bruge 'Find min Iphone', for Samsung hedder den 'Find min mobil' og for andre Android telefoner, der er tilknyttet en Google-konto, kan du bruge Googles Find min enhed-tjeneste.

Bestil nyt SIM-kort

Du kan enten bestille et nyt SIM-kort ved at besøge en af vores butikker, eller ved at følge denne guide til selvbetjeningen på Mit Telia. Bestiller du eSIM kan du bruge det med det samme og slipper for at stå uden.

Bestil ny mobil

Har du en reservemobil du kan bruge? Ellers kan du som kunde nemt bestille en ny mobil i vores webshop eller butikker

Husk at indtast det mobilnummer, som du ønsker at købe mobilen på og vælge om du vil have et nyt abonnement eller forlæng dit nuværende.

Læs mere her.

Anbefalinger ved tyveri

Meld tyveriet

Hvis du vil have dækket din stjållet telefon af forsikring kræver de fleste forsikringsselskaber at du melder det til politiet. Husk du skal bruge IMEI-nummeret på telefonen.

Sådan finder iMEI-nummer

Nummeret står på kassen, som telefonen blev leveret i, da du købte den. Ellers kan du nemt tjekke det  ved at indtaste *#06# der hvor du ringer op. 

Skift dine adgangskoder

Hvis din telefon bliver stjålet, er det vigtigt at skifte adgangskoderne på dine digitale tjenester. Selvom du har spærret IMEI og dit SIM-kort, kan tyvene stadig få adgang til dit indhold, især hvis du ikke bruger en skærmlås som PIN-kode, ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk.

Tyvene kan forbinde telefonen til WiFi og se dine kontakter, sociale medier, billeder, e-mails osv. Med adgang til din e-mail kan de ændre dine adgangskoder til tjenester og overtage din online identitet. MobilePay er normalt sikret med en adgangskode, som du skifter i app’en, ikke via e-mail.

Ofte stillede spørgsmål

Hvem dækker for evt. misbrug?

Du hæfter for forbrug foretaget med din mobiltelefon frem til det tidspunkt du bad Telia om at spærre for SIM-kortet. Når du har spærret SIM-kortet, hæfter du ikke længere for misbrug. Du hæfter ud fra de bestemmelser, der findes i loven om betalingstjenester. Se evt. punkt 5 ’Tyveri og bortkomst af SIM-kort’ i vores standard vilkår.

Jeg har mistet mit betalingskort. Hvordan kan jeg betale?

Hvis du har fået stjålet både din mobil og pung, og dit betalingskort er spærret, kan du stadig betale på anden vis. Hvis du logger på vores selvbetjening Mit Telia, kan du betale dit udestående med et andet kreditkort (et andet kort du selv har eller evt. din partners). Du kan også betale via bankoverførsel. Læs mere her.