Opsætning af bredbånd på Sagemcom 3890

Opsætning af bredbånd på Sagemcom 3890

Tilslut modemkablet til modemmet og dit kabel-tv stik, i det stik der har gevind – det skal skrues fast.

 

 

Hvis dit kabel-tv-stik kun har to udgange (TV og R), skal du tilslutte signalfordeleren og skrue kablet fast på dennes gevind i stedet.

 

 

  

 

Tilslut strømforsyningen til modemmet og tænd derefter for strømmen. Modemmet vil stå og blinke i de 4 nederste lamper, indtil modemmet har fået forbindelse til internettet.

 

 

Bemærk, at der kan gå op til 45 min. Du kan se, at modemmet har forbindelse ved, at lyset i lampen Internet lyser konstant.

 

 

Du kan muligvis have flere kabel-tv-stik i din bolig. Hvis der ikke kommer stabilt lys i Internet, bør du teste modem i et af dine andre stik indtil Internet lyser konstant.

 

Tilslut netværkskablet til modemmet i en af de gule udgange markeret "LAN" og til din computer.

 

 

 

 

Hvis du ikke har en computer, du kan kable, kan du tilslutte computer, smartphone eller tablet trådløst ved hjælp af netværksoplysningerne, som står i bunden af dit modem.

 

 

For at nulstille alle indstillinger i modemmet skal resetknappen holdes inde i 10 sekunder.

 

 

 

Herefter slukker alle lamper undtagen Power-lampen. Når modemmet er startet op igen, er det nulstillet.

 

Bemærk, at det kan taget op til 45 minutter, førend forbindelsen er klar igen.

Når du er tilsluttet til dit modem enten via kabel eller trådløst, skal du gøre følgende:

  • Start din internetbrowser – Internet Explorer, Firefox, Safari eller Google Chrome.
  • Indtast internetadressen mitwifi.dk i adressefeltet i din browser.
  • Indtast dit kundenummer og tilhørende aktiveringskode

  • Under aktiveringen får du vist dit navn og din kode til det trådløse netværk. Du kan vælge at beholde navn og kode eller ændre dem til noget personligt.
  • Tryk på "Næste" nederst på siden – herefter genstarter dit modem og er nu aktiveret, og din forbindelse er klar til brug.
  • Vær sikker på, at du er tilsluttet modemmet enten via kabel eller trådløs forbindelse.
  • Åben en internetbrowser.
  • Indtast 192.168.0.1 i adressefeltet.
  • Log ind med brugernavn admin og adgangskoden som står i bunden af modemmet kaldet Admin Password.

 

 

Du er nu logget ind og kan konfigurere modemmet.

  • Log ind på modemmets konfigurationsside. Se afsnit, Modemmets konfigurationsside.
  • Vælg punktet Wireless
  • Her kan du vælge hvilket trådløse netværk du ønsker at konfigurere (2,4G eller 5G).
  • Under punktet Basics, kan du ændre netværksnavnet i rubrikken SSID

 

 

 

 

  • Afslut ved at vælge Apply/Save.
  • For at skifte koden til dit trådløse netværk, skal du vælg punktet Security.
  • Indtast den ønskede kode i rubrikken WPA/WAPI Passphrase

 

 

 

  • Afslut ved at vælge Apply/Save.
  • Vælg punktet Wireless.
  • Her kan du vælge hvilket trådløse netværk du ønsker at skifte kanal på (2,4G eller 5G).
  • Vælg Advanced.
  • Vælg hvilken kanal du ønsker at skifte til i dropdown-boksen Channel.
  • Afslut ved at vælge Apply/Save.
  • Vælg Advanced > Forwarding > Add

 

Nu er du klar til at oprette din portforward.

  • Skriv navnet på din portforward i feltet Custom Service, f.eks. "NAS-server", "IP-kamera" eller lignende.
  • I feltet servertype vælger du IPv4.
  • I feltet Server IP-Address skriver du IP-adresse på den enhed på lokalnetværket, du vil lave portforwarding til. Det er generelt en god ide at tildele en statisk IP-adresse til den enhed på lokalnetværket, der laves portforwarding til.
  • Under External Port Start indtaster du dit IP-startport-nummer på WAN siden.
  • Ved External Port End indtaster du dit IP-slutport-nummer på WAN siden.
  • Udfor Protocol vælger du TCP eller UDP.

 

 

Er du i tvivl om hvilken protokol du skal vælge, vælg da TCP/UDP.

 

  • Under Internal Port Start vælger du dit IP-startport-nummer på lokalnetværket.
  • Ved Internal Port End skriver du dit IP-slutport-nummer på lokalnetværket.

 

 

Hvilken port du skal indtaste, afhænger af det udstyr eller den applikation, som du vil lave en portforwarding til. Her kan producenten oplyse om det korrekte portnummer.

  • Klik på Apply/Save.

Har du mistet forbindelsen til internettet bør du gøre følgende, inden du kontakter Telias tekniske support:

  • Sikre dig at der er lys i lampen Power på modemmet.
  • Lyser denne ikke, bør du tjekke, om modemmet er tændt (tænd/slukknap findes bag på modem).
  • Er der fortsat ikke lys i Power, sæt da modemmet til anden strømforsyning.
  • Tjek lampen Internet på dit modem. Er der lys i denne, er det typisk dit netværkskabel, det trådløse netværk eller din enhed (eks. din telefon, computer eller lignende), der skal fejlsøges.
  • Er der ikke lys i lampen Internet, fortsæt da fejlsøgningen nedenfor.
  • Afmonter modemkablet mellem modem og dit kabel-tv stik. Sikre dig, at kobbertrådene er intakte, og at kablet ikke er beskadiget. Test gerne med andet modemkabel.
  • Har du andre kabel-tv stik i boligen, tilslut modem hertil og se om der kommer signal.
  • Afmonter modemkablet mellem modem og dit kabel-tv stik. Sikre dig, at kobbertrådene er intakte, og at kablet ikke er beskadiget. Test gerne med andet modemkabel.
  • Har du andre kabel-tv stik i boligen, er det fornuftigt at teste, om forbindelsen ligeledes er ustabil i dem.
  • Lav en hastighedstest, når du mener at hastigheden er nedsat. Sæt et netværkskabel imellem et af modemmets LAN-porte og en computer

 

 

 

 

  • Sørg for, at den eneste enhed, der er tilsluttet modemmet, er den computer, hvor hastighedstest laves fra.

 

 

Bemærk, at en hastighedstest viser den resterende kapacitet, der er til rådighed.