Blog: Powerparret står sammen

Blog: Powerparret står sammen

Beyoncé og Jay-Z er gennem sange og koncerter i gang med en offentlig samtale, som måske/måske ikke udspringer af deres fælles hverdag. Snart står det musikalske ægtepar på scenen i Telia Parken.

Beyoncé og Jay-Z er gennem sange og koncerter i gang med en offentlig samtale, som måske/måske ikke udspringer af deres fælles hverdag. Snart står det musikalske ægtepar på scenen i Telia Parken.

Af Niels Fez Pedersen, kulturjournalist og radiovært

Beyoncé og Jay-Z tilhører den lille eksklusive kreds af musikere, der er berømte langt uden for deres faste lytterskare – og som Paul & Linda McCartney og Johnny & June Carter Cash før dem, har de opnået en status, hvor det er svært at tænke på den ene uden den anden.


Fællesskabet inspirerer deres kunst, og det er blevet et familieprojekt for ægteparret at tage på turné. On The Run II, som de bringer til Telia Parken den 23. juni, er deres andet togt som duo, efter On The Run i 2014 ramte stadioner rundt om på kloden.


De er en pakke, og fordi vi så ofte kan se billeder af Beyoncé og Jay-Z, virker det, som om vi som lyttere og fans kommer tæt på dem og deres forhold. Virkeligheden er dog en helt anden. De siger stort set aldrig noget officielt og er utroligt private, hvilket gør dem unikke i et socialmedie-klima, hvor berømtheder ellers afslører alt.


Så selv om Beyoncé er generøs med at offentliggøre billeder af sig selv på Instagram, er det kun PR-billeder; iscenesatte, smukke og perfekte. Resten må vi gætte os til – og hold da helt op, hvor bliver hr. og fru Carter (Jay-Z hedder oprindelig Shawn Carter) vurderet og kommenteret.
Netop den personlige tone i tekster og billeder ligger naturligt for rappere som Jay-Z, og det betroende og veninde-agtige udtryk er også blevet en vigtig faktor i Beyoncés fremgang.

 

LÆS OGSÅ: To veje til fri data

TEKSTERNE SLADRER

Hvad ved vi egentlig om Bee og Jay? De mødtes for alvor under indspilningen af singlen ’03 Bonnie & Clyde’ i 2002. Jay-Z var toprapperen fra New York, Beyoncé Knowles var på vej væk fra den texasbaserede vokalgruppe Destiny’s Child, som hun voksede op med. De blev gift i 2008 og har en datter på seks og et sæt etårige tvillinger.

De bor i New York og holder ferie på eksotiske steder. Jay er hustler i jakkesæt, har penge i streamingtjenesten Tidal, ejer pladeselskaber og management-firmaer, sportshold med mere. Beyoncé er stjerne og i fuld kontrol over sin karriere. Resten må vi læse os til i teksterne, for når man ikke siger noget selv, er der god plads til at spekulere. På Beyoncé fra 2013 var fruen meget direkte i sine beskrivelser af intime forhold. Var det Jay, hun havde sex med på køkkengulvet?

I et interview i forbindelse med lanceringen af albummet forklarede Beyoncé, at hun var blevet voksen, og rejsen ind i seksuelle fantasier og et monogamt forhold med masser af krydderier var en naturlig udvikling for hende.


”Jeg var 15, da jeg udgav mit første album med Destiny’s Child, nu er jeg i 30’erne, og mine lyttere er vokset op sammen med mig”.


Der var masser af dampede tekster på Beyoncé, men pladens sidste sang hedder ’Blue’ og er en blød kærlighedserklæring til datteren Ivy Blue.


Scenerne fra ægteskabet rykkede ind i hendes kunst igen på Lemonade i 2016. På makroplanet hørte man beretninger fra frontlinjen af #BlackLivesMatter-bevægelsen i f.eks. ’Freedom’. På mikroplanet var det særligt linjen om ”Becky with the good hair” i sangen ’Sorry’, der vakte opmærksomhed. Det blev opfattet som en henvisning til utroskab, hvor Becky er den anden kvinde. Havde Jay været en grisebasse?


Beyoncé sagde ingenting, men svingede intenst med baseballbattet i musikvideoen til ’Hold Up’. Jay-Z tog sagen op på albummet 4’44 året efter og fortsatte en form for offentlig samtale mellem mand og kone: ”Yeah, I’ll fuck up a good thing, if you let me. Let me alone, Becky”. Med andre ord: Lad mig være, Becky.


Sangen hedder ’Family Feud’ (familiefejde), Beyoncé medvirker og fungerer som et kor, der understøtter Jay-Z’s tanker. Musikvideoen er optaget i en kirke, og også her dukker datteren op. Hun sidder alene på stolerækkerne og ser sine forældre skrifte, lytte og kommentere hinanden.


Det virker meget civiliseret, og som Jay-Z rapper: ”Ingen vinder, når en familie skændes”.


Jay-Z opfordrede i 2017 deres lyttere til at være mindre kategoriske. I stedet for at dømme ham og Beyoncé ud fra teksterne, ville han ønske, at folk viste mere empati.


Parrets offentlige forhold er senest taget til nye højder med fællesalbummet Everything Is Love udgivet som The Carters, der blev sendt på gaden uden forvarsel den 16. juni. Den sidste sang på albummet hedder ’Happylove’ og beskriver et forhold med plusser og minusser.



 

LÆS OGSÅ: Sådan undgår du en dyr mobilregning på ferien

BEYONCÉ PÅ TOPPEN

Nu skal vi så, Skt. Hans aften i Telia Parken, opleve dette powerpar udveksle mere end indkøbslister og aftaler om børn, der skal køres til sport. De var også på en fælles turné i 2014, og ved On The Run-koncerterne var deres sætlister vævet sammen, og de skiftedes til at være i fokus. Hvis man vil vide, hvem der var den største stjerne på det tidspunkt, skal man finde det koncertklip på Youtube, hvor de åbner showet i Paris med ’03 Bonnie & Clyde ’. Folk jubler, mens Jay-Z rapper de første linjer, og Beyoncé poserer ved siden af ham.


Da hun endelig åbner munden og synger omkvædet, stiger stemningen markant. Han er cool, men hun er stjernen.


Den magtfordeling er blevet mere tydelig de seneste fire år. Beyoncé har med de to markante album Beyoncé og Lemonade taget et skridt væk fra hitlistens hamsterhjul og valgt en mere ophøjet position som kommentator af køn og race. Det er en form for aktivisme, man stadig kan ryste røven til, og hun udfører den med militærisk præcision.


Hun virker i takt med tiden. Jay-Z er i den sammenhæng ”bare” en virkelig god rapper. Magtforholdet udspillede sig senest ved Coachella-festivalen i Californien tidligere i år. Beyoncé skrev reglerne for festivalkoncerter om med 100 m/k på scenen, marchbands, dansere og stikpiller til patriarkatet, racister og alle andre, der ikke forstår, at hendes musik og udtryk bygger på lange rødder.


Da Jay-Z dukkede op som gæst og leverede sine vers til ’Déjà Vu’, lignede han en forvokset knægt, der allernødigst havde fået lov til at deltage i de voksnes fest. Han var tydeligvis en del af hendes show helt ned til den detalje, at farverne på hans Puma-sko var i samme gule og sorte nuancer, som hele Beyoncés Balmain-designede garderobe.

LÆS OGSÅ: 10 tips til din iPhone