Sådan sikrer du din smartphone

Sådan sikrer du din smartphone

Mobilkriminalitet er blevet en del af vores virkelighed mere end nogensinde før. Når mobilkriminaliteten tager til, stiger behovet for større sikkerhed på din mobiltelefon. Hvis du ikke er helt up-to-date med digital kriminalitet, kan du læse med her og få 9 gode råd til sikker mobilbrug.

 

Brug adgangskode

Det er et simpelt råd, men ofte dropper vi passwordet på mobilen, fordi det kan virke besværligt og tidskrævende. Det er dog vigtigt at huske på, at det er den letteste og hurtigste metode til at forbedre din mobilsikkerhed. Anbefalingen lyder på, at man bør indstille sit password til at skulle indtastes på ny, når skærmen har været inaktiv i et par minutter.

 

Brug kun originalt styresystem og originale applikationer

Uoriginale operativsystemer udnyttes desværre ofte i forbindelse med digital kriminalitet. Gennem uoriginale operativsystemer er det nemlig ofte muligt for kriminelle at opnå uhindret adgang til din smartphone. Derfor er det vigtigt, at du kun bruger det originale styresystem til din smartphone og sørger for at opdatere systemet, når der kommer nye versioner. Det samme gælder de applikationer, som du henter ned til din smartphone.

 

Brug kun kendte netværk

Sluk alle netværksforbindelser ud over dit mobile bredbånd, når du ikke bruger dem. Det gælder eksempelvis Bluetooth og internetdeling på din telefon. Sådan mindsker du risikoen for, at nogle kan hacke din telefon gennem netværket.

 

Pas på tyveri

Smartphones er populære produkter, der hurtigt kan afsættes på gaden. De fleste kender til historier om smartphones, der er blevet stjålet lige foran næsen af en uheldig ejermand. Det er svært at sikre sig mod tyveri, men med tanke på de mange personlige data, der eksponeres ved tyveri, er en lukket taske eller en inderlomme er en god start, når du færdes i det offentlige rum.

 

 

Pas på dine personlige oplysninger og data

Du har helt sikkert hørt det før, men det er ekstremt vigtigt at passe på sine personlige oplysninger og data. Misbrug af eksempelvis CPR-numre, pinkoder og data fra telefonen kan nemlig have vidtrækkende konsekvenser, fordi den kriminelle kan bruge dine personlige oplysninger til at udgive sig for at være dig. Så hvordan sikrer du dig bedst mod misbrug af personlige oplysninger?

  1. Videregiv aldrig private oplysninger såsom kontooplysninger, CPR-numre eller lignende. Hverken elektronisk eller personligt.
  2. Tag jævnligt backup af vigtige informationer på mobilen og gem dem et sikkert sted.
  3. Slet alle data på din smartphone, hvis du returnerer, sælger eller bortskaffer den.

 

Vær opmærksom på phishing på mobil og gennem Facebook.

Phishing bruges til at snyde folk til at udlevere personlige data. Det har længe eksisteret på mails, men foregår efterhånden også på din smartphone og din Facebook-profil. Derfor er det vigtigt at være på vagt overfor mistænkelige henvendelser.

  • MOBIL-PHISING: Starter ofte med, at man modtager en sms besked fra en afsender, der udgiver sig for at være en troværdig kilde. Det kan eksempelvis være personer, der udgiver sig for at være din bank og opfordrer til at oplyse eksempelvis kontoinformationer eller andre personlige oplysninger. Ingen virksomheder kontakter dig på denne måde vedrørende personlige oplysninger, som de har i forvejen, og du kan derfor undgå misbruget ved ikke at videregive dine personlige oplysninger.
  • FACEBOOK-PHISING: Foregår ofte ved, at man modtager en Facebookbesked om, at man skal bekræfte sin profil og sin adgangskode via et eksternt link. Det kan også forekomme gennem Facebook-apps og Facebook-posts. Formålet med Facebook-phishing er at tilegne sig adgang til andres Facebookprofiler og udnytte deres netværk og personlige informationer. Facebook-phishing sker gennem falske hjemmesider, der til forveksling ligner den ægte Facebookside. De falske sider bruger ofte en URL, som minder meget om facebook.com. Det er kutyme at Facebook beder dig om disse oplysninger. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på hjemmesidens URL, hvis du bliver bedt om at udlevere dine private profilinformationer.

 

Vær opmærksom på Flash sms

Flash sms er en form for pop-up sms på smartphones, og fænomenet bliver desværre mere og mere normalt. Flash sms er en avanceret form for phishing, der vises direkte på skærmen uden, at man behøver at åbne den. Beskeden gemmes ikke nødvendigvis i indbakken og forsvinder derfor ofte helt, når man lukker den. I flash sms’en vil der ofte være et link til en ekstern hjemmeside, der er designet til at lokke penge eller personlige oplysninger ud af folk. Derfor er det vigtigt at være kritisk overfor denne type sms og som grundregel aldrig opgive personlige oplysninger, hvis du er i tvivl om, hvorvidt afsenderen er en flash sms eller en anden form for phishing.

 

Vær opmærksom på Wangiri-fup

Wangiri er en betegnelse for et svimmelnummer, hvor en maskine foretager opkald til forskellige nummerserier. Opkaldet varer kun få sekunder, og modtageren kan derfor ikke nå at tage telefonen.

Formålet med svimmelnummeret er at pirre din nysgerrighed, så du ringer tilbage til det højt takserede nummer og lytter til en lang besked på en telefonsvarer. Wangiri-fup medfører kun konsekvenser, hvis du ringer tilbage til nummeret, og derfor opfordrer vi kraftigt til, at du er påpasselig med at ringe tilbage til udenlandske numre, som du ikke i forvejen kender. Hvis du er blevet udsat for Wangiri-fup, kan du kontakte Telias kundeservice og gøre opmærksom på nummeret. Vi spærrer opkald fra numre, der forbindes med bedrageri, men bagmændene hurtigt skifter til et nyt nummer.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er blevet kontaktet af et udenlandsk svindelnummer, kan du altid gå denne tjekliste igennem:

  1. Kender du nummeret?
  2. Kender du nogen i udlandet, som muligvis vil i kontakt med dig?
  3. Er der et lille plus foran nummeret? Det kan til forveksling ligne et dansk nummer.
  4. Er der kun blevet ringet op én enkelt gang og lagt på med det samme?
  5. Tjek nummeret på Google for at finde information om det.
  6. Send en sms inden du ringer op. Hvis den ikke besvares anbefaler vi, at du ikke ringer nummeret op.

 

Hvis skaden er sket

Hvis uheldet er ude, og du eksempelvis opdager udsædvanlige opkrævninger på din regning såsom overtakserede opkald, services osv., kan du altid kontakte os for at få hjælp og vejledning. Hvis du har mistanke om at nogen, på den ene eller anden måde, har fået kendskab til dine kreditkortoplysninger, skal du kontakte din bank. Mistænker du, at nogen har fået kendskab til dine personoplysninger, og de kan bruge dem til identitetstyveri, skal det anmeldes til politiet.

 

flipp giver inspiration til din hverdag

flipp giver inspiration til din hverdag