Mobiltelefonen virker ikke

Mobiltelefonen virker ikke

Øv...noget er i stykker og skal repareres. Det, forstår vi godt, er rigtig irriterende. Derfor lover vi dig, at vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig igennem bedst muligt.

Øv...noget er i stykker og skal repareres. Det, forstår vi godt, er rigtig irriterende. Derfor lover vi dig, at vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig igennem bedst muligt.

Øv…noget er i stykker og skal repareres.

Hos Telia forstår vi godt, at det er noget møg, når noget går i stykker og skal til reparation. Det synes vi faktisk også selv, især hvis det er en mobiltelefon eller en tablet, som ingen af os særligt godt kan undvære.

Derfor lover vi dig, at vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig igennem bedst muligt.

På siden her skriver vi de vigtigste ting, du skal vide omkring vores reparationsservice, og vi svarer på de mest almindelige spørgsmål.

Vi håber det vil være en hjælp for dig, ellers står vi klar til at svare på dine spørgsmål i kundeservice, samt i vores butikker.

Hvis du er uheldig at havde købt en mobil, som ikke virker ved modtagelse, kan du inden 14 dage fra købet oprette en DOA (Defect on arrival) sag ved at henvende dig i en Telia butik. Husk at medbringe dit købsbevis.

Kan jeg gøre noget for at undgå en reparation?

Prøv dette hvis ikke fejlen er fysisk, altså smadret skærm eller lignende:

  • Sluk og tænd enheden
  • Sørg for at enheden og alle apps er opdateret til seneste version (op til 25% af alle fejl findes her)
  • Hvis fejlen er relateret til opkald, så test dit SIM-kort i en anden telefon og se om du får samme fejl. Det er nemlig ikke altid din telefon, der er problemet

Hvis fejlen fortsat opstår:

  • Tag en back up af alle data.
  • Nulstil enheden (gendan til fabriksindstillinger)
  • Start enheden op, men hent ikke din gamle back up ned på telefonen
  • Brug enheden og se om fejlen opstår igen, før du henter din back up ned på enheden.
  • Hvis fejlen ikke opstår, hvor den normalt ville opstå, kan du hente din back up. Hvis fejlen så opstår igen, er der noget i dine data som skaber fejlen, så vil en reparation ikke hjælpe

Hvilke muligheder har jeg, hvis min telefon skal på værksted?

Du har flere muligheder, hvis din telefon skal på værksted:

  1. Du kan selv oprette en reparation her på Telia.dk. Det er nemt og vi betaler porto. Du kan oprette reparationen her: https://dst.telia.com/online/dk
  2. Du kan indlevere den defekte enhed i en Telia butik. Det er også nemt, og du skal ikke tænke på forsendelsen
  3. Hvis du har et Apple eller Huawei produkt, kan du gå direkte til vores samarbejdspartner Care1. De vil i de fleste tilfælde kunne lave din enhed på en dags tid. Find nærmeste Care1 her https://www.care1.dk/kontakt/
  4. Bor du i nærheden af Kolding, har Telia butikken i Kolding Storcenter også eget Apple værksted
  5. Hvis du har en Samsung enhed og er i nærheden af København, kan du gå til Samsung servicepoint på Fisketorvet og få lavet din enhed
  6. Hvis du tænker, at du trænger til en ny telefon, vil vi gerne købe din telefon af dig. Det kan de hjælpe dig med i Telia butikkerne.

Jeg kan ikke finde mit garantibevis, hvad gør jeg?

Bare rolig…vi har dit garantibevis, hvis du har købt en telefon eller en tablet. Det skal du ikke selv tænke på, hverken når du går i butik, til en af vores partnere eller opretter en reparation online

Kan jeg låne en telefon mens min egen er på værksted?

Ja…det manglede da bare. Det kræver dog at du går til en Telia butik. Vi kan desværre ikke sende en lånetelefon.

Du vil altid blive tilbudt en telefon med samme styresystem som den, du indleverer.

Det er gratis at låne telefonen, men vi anbefaler, at du tilkøber en forsikring til 25 kroner, blot for at være på den sikre side. Forsikringen dækker mod skader, der sker, mens du har lånetelefonen.

Hvad skal jeg gøre før jeg sender min telefon eller tablet på værksted?

  • Det er vigtigt, at du tager backup af dine data. I de fleste tilfælde vil data på din telefon eller tablet blive slettet, og det er rigtigt trist at miste sine billeder og kontakter.
  • Sørg for at fjerne koder på din enhed. Særligt Find My iPhone skal du slå fra, da det ikke er muligt at reparere på en enhed med Find My iPhone slået til.
  • Hvis fejlen på din enhed ikke er konstant, må du ikke nulstille din telefon, før du sender den ind. På telefonen er nogle logfiler, som teknikeren skal bruge i sin fejlsøgning, og de forsvinder, når du nulstiller den
  • Vær opmærksom på, at hvis der er selv små flænger i skærm, bagcover, kamera eller homeknap, så kan det forhindre en reparation på reklamationsretten. Det er møgirriterende, men årsagen er, at man næsten altid skal pille disse dele af for at komme ind og undersøge telefonen. Hvis ikke de dele er intakte, kan teknikeren ikke sætte dem på igen efter reparationen, og så får du en enhed retur, som er i dårligere stand, end den var, da du indleverede den. Det ønsker vi naturligvis ikke.

Hvad koster det at få repareret sin mobil eller tablet?

Der er 3 muligheder, og vi kan desværre ikke på forhånd fortælle, hvad der vil gælde for dig. De 3 muligheder er:

  • Skaden er dækket af reklamationsretten (I daglig tale ”garantien”), så er det gratis for dig. Hvis ikke du har en smadret skærm/kamera eller lignende, er reparationen oftest gratis for dig
  • Skaden er fysisk, men du har en Telia forsikring. I det tilfælde skal du kun betale for selvrisikoen. Du kan se om du har forsikring på Telia.dk/selvbetjening. Hvis du har forsikring, skal du anmelde skaden her.
  • Skaden er ikke dækket af forsikring eller reklamationsretten. I de tilfælde vil du modtage et tilbud fra værkstedet. Vi kan desværre ikke på forhånd oplyse en fast pris, fordi vi ikke har muligheden for at åbne og undersøge enheden i butikken. Der kan være skader, vi ikke kan se, og så vil en reparation måske blive dyrere, end vi oplyser dig, og det vil vi gerne undgå. I butikken vil det på de fleste skader være muligt at give en idé om prisen, men ikke en endelig pris. Er reparationen ikke dækket af reklamationsretten, vil du blive kontaktet af værkstedet med et tilbud på reparation. Det kan være en god idé at tjekke dit spamfilter, mens din telefonen er på værksted, da en mail fra værkstedet kan ende op der. Hvis ikke du ser mailen, risikerer du, at din reparation bliver forsinket.

Kan jeg følge min reparation undervejs?

Ja, du vil modtage en e-mail med det samme, når din reparation oprettes.

Du vil også modtage en sms, når vi har registreret din reparation. Hvornår du modtager sms'en afhænger af, om du går i butik, eller opretter en online reparation.

Vi orienterer dig via mail og sms om de væsentligste ting undervejs, men ikke om alt. Vi vil nemlig gerne undgå at spamme dig. Men i både sms og e-mail vil der være et link, som du til hver en tid kan tilgå og følge seneste status via din reparationsside

Du vil også kunne kommunikere med værkstedet inde fra den side.

Hvor lang tid tager en reparation?

Det er vanskeligt på forhånd at love en fast tidsramme. Det som typisk tager tid er transportdelen. Indleverer du i en butik, pakker vi enhederne samme aften, de modtages. De afhentes af transportøren næste hverdag og leveres så på værkstedet dagen efter, de er hentet hos os (se undtagelser nedenfor).

I gennemsnit er en telefon retur igen 8 dage efter, den er sendt ind fra en Telia butik, men det kan variere. 

Et par ting du kan være opmærksom på

  • Indleverer du din reparation i en Telia butik torsdag eller fredag, vil din enhed ligge stille enten i butikken eller hos transportfirmaet weekenden over, fordi der ikke transporteres i weekender. Har du muligheden for det, bør du vente med indlevering til søndag eller mandag
  • Fjern koder o.l. fra telefonen før den sendes ind. Så kan teknikeren gå i gang med det samme
  • Hold øje med din mail og sms. Hvis værkstedet skriver til dig, ligger din enhed stille til, vi hører fra dig igen, og det er jo ærgerligt

Der er nogle reparationer vi ved tager længere tid end andre:

HTC og Samsung:

Disse to producenter benytter et værksted i Polen, som vi ikke må sende direkte til. Derfor skal du regne med 6 dage på værkstedet + weekender og transport.

iPhone 6 og ældre:

Disse skal repareres hos Apple i Holland, og vi må ikke sende direkte til Apple, fordi enheden skal screenes af en tekniker først.

Regn med 4 dage på værkstedet + transport og weekender.

Huawei:

De kan have udfordringer med reservedele i perioder. Telia lover i disse tilfælde, at vi aldrig venter mere end 5 dage på en reservedel. I sådanne tilfælde kontakter vi dig og finder en løsning.

Sony:

Sony benytter et værksted i Sverige, da der ikke laves originale Sony reparationer i Danmark. Vi sender reparationerne med PostNord, og de kan ikke garantere dag til dag levering over Øresundsbroen. Vi arbejder på at finde en alternativ transporttør, men p.t. er det PostNord, og det kan forlænge transporttiden med en dag.