WiFi-opkald

WiFi-opkald

Få endnu bedre dækning indendørs med WiFi-opkald.

Få endnu bedre dækning indendørs med WiFi-opkald.

WiFi-opkald betyder, at man kan foretage opkald over WiFi-forbindelse i stedet for over for mobilnetværket.

Fordelen ved WiFi-opkald er en forbedring af mobilsignalet indendørs og i områder, hvor mobilnetværket er dårligt. I mange nyere bygninger kan man fx opleve en forringet mobildækning. Dette skyldes, at betonvægge og tykke glasruder kan blokere signalet fra masten til telefonen.



Hvilke telefoner understøtter WiFi-opkald?

Hos Telia kan du på nuværende tidspunkt anvende WiFi-opkald, hvis du har en af følgende telefoner:

Apple

Samsung

Huawei

Sony

iPhone SE Samsung Galaxy S8/S8+ Huawei P20 Sony Xperia XZ3
iPhone 6/6 Plus Samsung Galaxy S9/S9+ Huawei P20 Pro Sony Xperia XZ2/XZ3 Compact
iPhone 6S/6S Plus Samsung Galaxy Note9 Huawei Mate 20 Lite Sony Xperia XZ2 Premium
iPhone 7/7 Plus Samsung Galaxy A7 (2018) Huawei Mate 20 Pro
iPhone 8/8 Plus Samsung Galaxy A9 (2018) Huawei Mate 10 Pro
iPhone X Samsung Galaxy J4+
iPhone XS/XS Max Samsung Galaxy J6+
iPhone XR


HVOrDAN FÅR JEG WIFI-OPKALD?

WiFi-opkald aktiveres automatisk, hvis du har en af telefonerne, der understøtter teknologien. Men ud over en telefon, der understøtter teknologien, skal yderligere fire parametre være opfyldt:

WiFi-opkald kriterier

Operatør

Din operatør skal have implementeret teknologien.

WiFi-opkald kriterier

Abonnement

WiFi-opkald skal være inkluderet i dit abonnement. Det er inkluderet i alle Telias abonnementer.

wifi forbindelse

WiFi-forbindelse

Du skal have en stabil WiFi-forbindelse, når du foretager dit opkald.

WiFi-opkald 4

Styresystem

Du skal have det nyeste styresystem på din telefon.

Hvodan Slår jeg WiFi-opkald til/frA på Android?

Hvodan Slår jeg WiFi-opkald til/frA på iPhone?

FAQ


WiFi-opkald er inkluderet i den mængde tale, der i dit abonnement. Er talen opbrugt, vil du blive opkrævet samme takst for WiFi-opkald, som du gør for tale over mobilnetværket.

Nej, WiFi-opkald virker kun i Danmark.

Det vil være, som hvis du ringer fra Danmark til udlandet fra almindeligt mobilnet.

Hvis du starter et opkald over Wi-Fi, vil du kunne bevæge dig ud i et VoLTE/4G-netværk og fortsætte din samtale. Er der kun 2G eller 3G net, vil forbindelsen dog blive afbrud. Starter du dit opkald over VoLTE/4G, vil du også kunne gå indendørs og fortsætte dit opkald over WiFi.

Kvaliteten af dit WiFi-opkald afhænger af din WiFi-forbindelse. Det vil derfor have betydning for dit WiFi-opkald, hvis din WiFi-forbindelse er dårlig.

Nej. Er din telefon tilsluttet WiFi-netværket og er forbindelsen stærkere end mobilnetværket, vil din mobil automatisk vælge dette netværk. Du skal dog være opmærksom på, at nogle WiFi-netværk kan spærre for WiFi-opkald. I disse tilfælde vil telefonen benytte mobil-netværket, hvis dette er tilgængeligt.

Som udgangspunkt nej. Telefonen er sat op til at skulle foretrække mobilnetværket. Har du dårlig dækning, hvor du er, vil den bruge WiFi i stedet for. På nogle telefoner har du mulighed for at ændre indstillingerne, så WiFi-opkald er foretrukket.

Modtagerens telefon skal ikke understøtte WiFi-opkald, før du kan benytte det. Hvis modtagerens telefon ikke understøtter WiFi-opkald, vil du dog ikke opleve forbedret talekvalitet.

Ja, WiFi-opkald er inkluderet i alle tale abonnementer. Det kræver dog, at du har en telefon, der understøtter teknologien.

Nej, det kan man ikke. Hvis du kun har WiFi dækning, vil du derfor ikke kunne sende sms.

På Android vises et lille WiFi-opkald ikon, når teknologien benyttes.

Det er vigtigt, at din telefon er opdateret til den nyeste software-version. Her skal du være opmærksom på, at ikke alle modtager softwareopdateringen fra producenten på samme tid. Det kan også være, at WiFi-opkald endnu ikke er blevet aktiveret i dit abonnement.

Har du en Huawei telefon, skal du gøre følgende: Vælg Indstillinger → System → Systemopdatering. Her kan du tjekke, om der findes ny software til din telefon.

Har du en Samsung telefon, skal du gøre følgende: Swipe op → Vælg Indstillinger → Vælg Softwareopdatering → Vælg Download Manuelt. Her kan du tjekke, om der findes ny software til din telefon.

Har du en iPhone, skal du gøre følgende: Vælg instillinger → Vælg Generelt → Vælg Softwareopdatering. Her kan du tjekke, om der findes ny software til din telefon.