En del af løsningen
– ikke bare en mindre del af problemet
Sustainability
Hos Telia tager vi ansvar for vores aftryk. Både når det gælder CO2, og når det gælder affald. Når det handler om klima og bæredygtighed indtager Telia en dobbeltrolle. Vi har selv et ansvar – og vi er en af de virksomheder, som levere produkter, der kan hjælpe andre med at mindske deres udledning. Begge dele kan du læse mere om her.
Vores målsætninger
CO2
Vores mål i 2030 er have fjernet al udledning af CO2. Det betyder, at vi til den tid skal have minimeret vores reelle udledninger og opstillet vedvarende energi, der kompenserer for de udledninger, som vi ikke kan fjerne.
Affald
Vores mål i 2030 er at alt det affald, vi genererer, bliver genanvendt eller genbrugt.
Vores klimaaftryk
Vi har beregnet vores klimaaftryk i detaljer ud fra en anerkendt metode, GHG-drivhusgasprotokol. Derfor ved vi præcist, hvor meget Co2 vi udleder og hvor meget affald vi skaber. Datagrundlaget giver os en detaljeret indsigt i, hvor vores aftryk er størst, og dermed hvor vi konkret kan sætte ind for at skabe en bæredygtig forretning.
Vores vej frem
Vi tænker bæredygtighed ind i alle relevante dele af forretningen for at skabe de rigtige resultater.
Vores klimaregnskab
Vi redegør løbende for, hvor langt vi er nået i vores arbejde. Vi samler alle resultaterne i vores årlige rapport om bæredygtighed. Rapporten har hvert år siden 2019 tjent som vores årlige aflægning af et klimaregnskab.
Du kan finde alle tidligere rapporten her på siden:
Vores energi
Arbejdet med vores energi forbrug foregår ad to spor.
Det ene spor er at forsøge at minimere forbruget så meget som muligt. Det handler om at optimere vores datacentre og de steder, der bruges til at drive vores mobilnetværk. Det handler også om at være energibevidst i hverdagen på hovedkontoret samt i vores butikker.
Det andet spor er at håndtere den energi, vi under alle omstændigheder skal bruge. For at mobilnetværk kræver strøm. Den strøm sørger vi for er så grøn som mulig via en Power Purchase Agreement med Better Energy. Gennem aftalen finansierer Telia opførslen af en 125 GWh solcellepark i Kolding og Vejle kommune. Læs mere om projektet her.
Vores produkter
Gennem forskellige initiativer forsøger vi at etablere en cirkulær tankegang. Dette gælder f.eks. med Telia Recycle, hvor brugte telefoner kan afleveres til Telia for kontante rabatter. De brugte telefoner bliver i 90 procent af tilfældene renset, formateret og gjort klar til en ny bruger. Og med vores ’Pre-loved’ koncept kan en kunde købe en brugt telefon, der både er efterset og serviceret – og i øvrigt har 24 måneders reklamationsret.
Begge initiativer bidrager til at holde telefoner i kredsløb hos forbrugerne i længere tid. Det er den bedste måde at reducere klimaaftrykket for den enkelte mobil.
Vores hverdag
I hverdagen på kontoret og i vores butikker tænker vi grønt, når vi kan. Vores nye hovedkontor har en guld DGNB-guldcertificering, og vi har f.eks. solceller, på taget, der hjælper med til at minimere vores elforbrug. Den nye bygning er også indrettet til at kunne sortere alt vores affald i de rigtige fraktioner, og vi flytteprocessen genbrugte vi 430 borde, 480 stole samt 160 skabe – det svarer til 150 tons CO2e.
Vores netværk
Vores mobilnetværk er en af de store poster i vores klimaregnskab. Derfor bruger vi meget energi på at optimere driften af det.
Vores mobilnetværk er intelligent og bygget til automatisk at ’skrue ned’ i perioder, hvor der ikke bruges så meget data – f.eks. om natten. Læs mere om initiativet her.
Mere om Telia Danmark
Om os
Telia er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser. Vi er kommunikationen til dine venner, familie, kolleger og kunder.
Vores kultur og værdier
Vores omkring 800 medarbejdere står sammen som One Team om at nå vores vision som virksomhed.
Vores indsats for klimaet
Vi skal bygge et samfund, som vi er stolte af at give videre til næste generation. Derfor har vi i Telia startet en rejse: I 2030 vil vi have nul-udledning. Og nul spild.