opgradering af mobilnetværket i 2020

opgradering af mobilnetværket i 2020

Telia opgraderer mobilnetværket for at sikre, at vores kunder også i fremtiden tilbydes den mest robuste og pålidelige mobilforbindelse.

Fremtidssikret netværk

Telia påbegynder en opgradering af mobilnetværket i 2020, hvor den ældre 3G-mobilteknologi udfases for at øge kapaciteten og forbedre talekvaliteten på de nyere og mere effektive 4G- og, på sigt, 5G-netværk. Opgraderingen udføres for, at Telia kan sikre kundernes fremtidige behov for robuste og pålidelige mobilforbindelser på det bedst mulige netværk.

Mere information

Du kan læse den fulde pressemeddelelse vedr. Telias netværksopgradering her samt finde svar på eventuelle spørgsmål i FAQ’en nedenfor.

FAQ om netværksopgraderingen


Opgraderingen af Telias netværk betyder, at vi langsomt udfaser 3G i løbet af 2020 for bedre at kunne udnytte de nyere og hurtigere 4G- og, på sigt, 5G netværk.

Du kan læse den udsendte pressemeddelelse om opgraderingen her.

Telia er allerede i starten af 2020 begyndt at skrue ned for kapaciteten på 3G netværket. Udfasningen vil ske som en gradvis proces, hvor der langsomt skrues ned for 3G i løbet af 2020 med en endelig nedlukning af 3G netværket i 4. kvartal. Samtidig øger vi kapaciteten på 4G netværket, så kundeoplevelsen bliver forbedret.

4G tale kaldes også også VoLTE (Voice over LTE). LTE er betegnelsen for moderne netværk, som 4G og det kommende 5G. For at en telefon kan bruges til tale over 4G, skal den være konstrueret til det. 4G tale er IP-telefoni, der adskiller sig fra de ældre teknologier, som 3G nettet bruger til taletelefoni.

Tale over 4G (VoLTE) giver dig en højere tale kvalitet, kortere opkaldstid, lavere batteriforbrug og hurtigere dataforbindelse. Du vil altså få en bedre overordnet oplevelse, når du anvender 4G netværket, end du gør med de ældre 2G- og 3G netværk.

De fleste danskere har allerede telefoner, der understøtter 4G, og de behøver dermed ikke foretage ændringer i forbindelse med opgraderingen af netværket. Hvis du er i tvivl, anbefaler vi, at du undersøger, om din telefon understøtter 4G tale (VoLTE). Du kan se, om din telefon er 4G kompatibel i vores oversigt nederst her på siden.

Du kan se en liste over 4G (VoLTE) kompatible telefoner nederst her på siden.

Jeres telefoner vil stadig kunne anvende 2G til tale og data. I vil dog kunne opleve en forringet kvalitet. Vi anbefaler derfor, at I overvejer at opgradere til 4G kompatible enheder.

Ja, men du vil ikke kunne tale og bruge data på samme tid. Det er ikke muligt på 2G netværket.

Ja, du er altid velkommen til at kontakte vores kundeservice, som kan rådgive dig om, hvilken 4G kompatibel telefon, der er den bedste løsning for dig og din virksomhed.

Hvorvidt M2M kortet kan bruges på 4G afhænger af det udstyr, kortet anvendes til. Vi anbefaler derfor, at du undersøger, om jeres udstyr understøtter 4G. Er du i tvivl, kan du kontakte kundeservice eller din tilknyttede Account Manager for vejledning.

Nej, det vil ikke være nødvendigt. Din telefon foretrækker 4G forbindelsen automatisk og vil kun bruge 2G, hvis 4G forbindelsen bliver utilstrækkelig.

Vores 4G netværk har større kapacitet end 2G- og 3G netværkene og vil derfor kunne rumme flere brugere. Det betyder, at det vil være mere stabilt og hurtigere at anvende 4G.

Nej, der vil ikke ske nogen ændringer af dine tilvalg/services.

Der vil ikke være nogen ændringer, når du rejser til et andet land.

Nej, 4G bruger ikke mere data end 3G. Det er samme mængde data, der bliver brugt. Dataene bliver blot flyttet hurtigere.

Ingen kunder burde opleve helt at miste signalet i forbindelse med opgraderingen af netværket. Skulle du opleve at miste dit signal, anbefaler vi, at du kontakter kundeservice.

Hvilke telefoner understøtter 4G-tale (VoLTE)?

Hos Telia kan du på nuværende tidspunkt anvende 4G-tale (VoLTE), hvis du har en af følgende telefoner:

Apple

Samsung

Huawei

Sony

OnePlus

Nokia

Motorola

iPhone SE Samsung Galaxy S8/S8+ Huawei P20 Sony Xperia XZ3 OnePlus 7 Nokia 8 Motorola G7
iPhone 6/6 Plus Samsung Galaxy S9/S9+ Huawei P20 Pro Sony Xperia XZ2/XZ2 Compact OnePlus 7 Pro Nokia 9 Motorola G7 Plus
iPhone 6S/6S Plus Samsung Galaxy Note9 Huawei Mate 20 Lite Sony Xperia XZ2 Premium OnePlus 6T Nokia 4.2 Motorola G7 Power
iPhone 7/7 Plus Samsung Galaxy A7 (2018) Huawei Mate 20 Pro Sony Xperia 1 OnePlus 6 Nokia 3.2 Motorola G7 Play
iPhone 8/8 Plus Samsung Galaxy A9 (2018) Huawei Mate 10 Pro Sony Xperia 10/10 Plus Motorola G7 Play
iPhone X Samsung Galaxy J4+ Huawei P10 Sony Xperia 5 Motorola Moto E6 Plus
iPhone XS/XS Max Samsung Galaxy J6+ Huawei P10 Lite Motorola One Vision
iPhone XR Samsung Galaxy S7 Huawei Mate 10 Lite Motorola One Action
iPhone 11 Samsung Galaxy S7 Edge Huawei P30 Pro Motorola One Zoom
iPhone 11 Pro Samsung Galaxy A5 2017 Huawei P30
iPhone 11 Pro Max Samsung Galaxy A3 2017 Huawei P30 Lite
Samsung Galaxy Xcover 4 Huawei P Smart
Samsung Galaxy J5 2017
Samsung Galaxy J7 2017
Samsung Galaxy J3 2017
Samsung Galaxy Note8
Samsung Galaxy A8
Samsung Galaxy J6 2018
Samsung Galaxy A6 2018
Samsung Galaxy A6+ 2018
Samsung Galaxy S10+
Samsung Galaxy S10
Samsung Galaxy S10E
Samsung Galaxy A50
Samsung Galaxy A40
Samsung Galaxy A70


Vil du vide mere?

Vil du vide mere?

Du er altid velkommen til at kontakte Enterprise Support eller din Account Manager for yderligere information.

Du er altid velkommen til at kontakte Enterprise Support eller din Account Manager for yderligere information.