Når det digitale bliver det normale

Når det digitale bliver det normale

Den digitale udvikling er kommet så langt, at det digitale nu er ”det normale”. Derfor er vi nødt til at være bevidste om betydningen og mulighederne i netværk og kunstig intelligens, siger Peter Hinssen fra den belgiske virksomhed, Nexxworks.

Peter Hinssen har selv en baggrund som iværksætter og har lanceret tre nystartede virksomheder. I dag koncentrerer han sig om at coache andre nystartede virksomheder gennem sit firma Nexxworks. Han rejser verden rundt for at fortælle virksomheder om den digitale udviklings betydning. Og han ser en grundlæggende forskel mellem forskellige typer af virksomheder:

- Store virksomheder opfører sig ofte, som om de driver en bananplantage. Deres overordnede mål er gradvist at gøre plantagen større og producere flere bananer. Et opstartsfirma opholder sig i stedet i regnskoven. Der lurer en masse risici – men også store muligheder. For det er i regnskoven, du måske finder billen, der kan helbrede kræft, siger han.

Zuckerbergs isnende nej
Det digitale er gået fra at være "det særlige" til at være "det normale", vurderer Peter Hinssen. Og det har blandt andet ført til, at netværk bliver stadigt vigtigere i alle sammenhænge.

- Det findes der flere klare eksempler på, blandt andet udviklingen af sms’en. Indtil for få år siden gik kurven for antallet af sendte sms-beskeder stejlt opad. Ingen tænkte andet, end at den tendens ville fortsætte. Men så kom sociale medier som Kik, Viber – og ikke mindst WhatsApp. Sidstnævnte har nu kastet sig over sms, så nu sendes der verden over flere beskeder via WhatsApp end via almindelig sms.

Ifølge Peter Hinssen er den store stigning i de sociale netværks værdi en anden indikator for, hvor meget de betyder. I 2006 tilbød Yahoo Mark Zuckerberg en milliard dollars for Facebook. Det afslog han.

- De flestes syntes, det var totalt vanvid at opgive den handel. Men ifølge det seneste skøn er Zuckerbergs andel af det populære sociale medie nu mere end 15 milliarder dollars værd!

Den nye intelligens
Peter Hinssen fremhæver kunstig intelligens (AI) som et andet fænomen, der vinder hastigt frem nu, hvor der er de fornødne "digitale hestekræfter" til at realisere ideer og teorier.

- AI er i sig selv ikke noget nyt. Tilbage i 1997 blev Kasparov slået af en skakcomputer, altså en maskine med kunstig intelligens. Men forskellen er, at det nu er blevet muligt at udvikle og forfine teknikken.

Det gør virksomheden Deepmind, som blev købt af Google for et ikke offentliggjort beløb sidste år. For at vise og teste Deepminds evner placerede man en Deepmind-maskine foran et gammelt arkadespil - altså den første generation af computerspil – uden at instruere den i, hvordan spillet fungerede.

De første fem minutter gjorde maskinen det ekstremt dårligt. Men så begyndte den at analysere spillet, og efter kun 17 minutter spillede den lige så godt som et menneske. Yderligere seks minutter senere scorede den spillets højeste score – på trods af, at den havde lært det hele på egen hånd.

- Hvad ville der ske, hvis du havde Deepmind i din virksomhed, og du satte den foran et tal og sagde til den: "Det her er vores driftsresultat – sørg for, at det tal bliver højere?, slutter Peter Hinssen.

FÅ GODE RÅD TIL, HVORDAN DIGITALE
VÆRKTØJER KAN STYRKE DIN FORRETNING

FÅ GODE RÅD TIL, HVORDAN DIGITALE
VÆRKTØJER KAN STYRKE DIN FORRETNING

Læs mere

En digital affære. Tag med Christiane og Esben på besøg hos to virksomheder!

En digital affære. Tag med christiane og esben på besøg hos to virksomheder!

En digital affære. Tag med christiane og esben på besøg hos to virksomheder!

SE FILMEN OM MCVERDI