Kurv

Din tid er din egen

Din tid er din egen

Vores mobiler gør livet nemmere for os hver eneste dag. Forbindelsen til hinanden er blevet kortere – og det har aldrig været nemmere at blive opdateret, at finde vej og finde svar. Men vi har heller aldrig kigget så meget i en skærm før. Din tid er det, der tæller. Brug den på det, der giver dig noget.

Vi bruger i gennemsnit 8,6 år af vores liv på telefonen. Er tiden du bruger, tiden værd?

Vi tjekker telefonen som det første

Vi bruger skærme på alle tider af døgnet. Over en fjerdedel af os tjekker telefonen som det allerførste om morgenen. I gennemsnit spiser vi danskere aftensmaden foran en skærm 3 dage om ugen, og hver sjette dansker tjekker sin telefon de fleste eller alle nætter.

Graf over statistik. Spørgsmål: Hvor lang tid går der fra du vågner til, at du tjekker din mobil på en gennemsnitlig hverdagsmorgen?. Svar: 26& som det første, 28% inden for de første 10 minutter, 23% indenfor den første time, 8% der går mindst en time og 1% ved ikke.

(Kilde: Radius CPH for Telia via Norstat)

Graf over statistik. Spørgsmål: Hvor mange dage på en gennemsnitlig uge, spiser du aftensmad foran skærmen. Svar: 22% hver dag, 6% 6 dage, 7% 5 dage, 7% 4 dage, 7% 3 dage, 7% s dage, 30% aldrig og 1% ved ikke.

(Kilde: Radius CPH for Telia via Norstat)

Graf over statistik. Spørgsmål: Tager du nogensinde bevidste pauser fra dine skærme. Svar: 18% ja, hverdag, 14% ja de fleste dage, 19% ja nogle dage, 22% ja men sjældent, 23% nej aldrig og 5% ved ikke.

(Kilde: Radius CPH for Telia via Norstat)

Skærmpauser gør godt

Selvom det er svært at skære ned, tager mange af os faktisk allerede aktive pauser fra skærmene – og hver femte dansker gør det dagligt. Skærmpauser er gode for vores helbred. De giver plads til at fokusere. Og vi føler os både mere tilstede og mere produktive, når vi tager skærmpauser.

Vil du gerne bruge mindre tid på mobilen?

Det kan faktisk være sværere, end man lige tror, men der er heldigvis flere konkrete metoder, der kan hjælpe dig i gang. Her er tre nemme tiltag, der hurtigt kan gøre en forskel for dit tidsforbrug på mobilen:

Gør din telefon sort/hvid

Gør din telefon sort/hvid

Du kan ændre farverne på din mobil til sort/hvid, og med et trylleslag bliver din telefon meget kedeligere at bruge. Det lyder spøjst, men det kan være en ret effektiv metode til at nedjustere sit skærmforbrug. Sådan gør du:

På iPhone: Indstillinger -> Skærm og tekststørrelse -> Farvefilter skal slåes til

På Android: Indstillinger -> Baggrund og stil -> Farvepaletten ændres til grå/sort

Sæt skærmtidsgrænser

Sæt skærmtidsgrænser

Ofte er det enkelte apps, som tager meget af vores tid. Du kan sætte grænser for hvor lang tid, du kan bruge bestemte apps på din mobil. Det foregår på følgende måde:

På iPhone: Indstillinger -> Skærmtid -> Apptidsgrænser -> Tilføje tidsgrænse

På Android: Indstillinger -> Digital balance -> Apptimere -> Vælg den app du vil sætte tidsgrænsen for -> Indstil din timer

Læg din telefon væk

Læg din telefon væk

De fleste af os kommer til at kigge på vores telefoner, uden at der er en særlig grund til det. Det er bare blevet en vane, som vi ubevidst tyer til. Ved at lægge mobilen fysisk ind i et andet rum, så undgår du at bruge unødvendige minutter på den, når der ikke er et formål. Sådan kan du for eksempel gøre:

- I kan aftale bestemte tidspunkter på dagen, hvor I har mobilfri tid, og I lægger mobilen væk i hjemmet.

- I kan bruge en skål til at samle alle familiens mobiler i – f.eks. når I spiser aftensmad.

- Du kan holde din mobil ude af soveværelset – og i stedet benytte et ”gammeldags” vækkeur.

De klik der betyder noget

I en verden fyldt med distraktioner har det aldrig været vigtigere at stoppe op og mærke efter, hvordan vi bruger vores tid.

Mobilen hjælper os, når det er tid til at catche op med en ven, tid til at drive en virksomhed og tid til at holde fri. Og vi kan gøre det hele, uanset hvor vi befinder os, på grund af et godt netværk. Men vores tid kan også hurtigt forsvinde foran skærmen.

Med ét klik kan vi få værdi, og på et splitsekund kan vi have brugt timer på noget, der virkede meningsløst.

Din tid er din egen.
Brug den på det, der giver dig noget.

Skærmguiden til dine børn

Det kan være svært at vurdere, hvor meget ens børn skal bruge en skærm. Børns vilkår har lavet en skærmguide til alle forældre for at hjælpe med jonglere skærmforbruget på en mere balanceret måde.

Se skærmguiden her

Sundhedsstyrelsens anbefalinger

Sundhedsstyrelsen har lavet en række anbefalinger, for at sikre, vores skærmforbrug ikke påvirker vores mentale og fysiske helbred negativt.
De anbefaler blandt andet:

  • Brug ikke skærm op til sovetid
  • Vær opmærksom på dit forbrug af sociale medier, og hvordan brug af skærm påvirker din trivsel
  • Brug tid væk fra skærmen og husk at være fysisk aktiv

Læs alle deres anbefalinger herinde: Sundhedsstyrelsens anbefalinger om skærmbrug

Andre artikler om skærmtid

Søvn og skærm - den svære balance

Sunde skærmvaner begynder med de voksne

Fem vigtige løsninger om børn og skærme

Anbefalinger til børns skærmtid

Anbefalinger om brug af skærm

Skærmbrug i fritiden - sådan kan du gøre

  1. Tiden