Menu

Mobil
Internet
TV & streaming
Tilbehør
Find butik Netværk Hjælp
Kurv
Telia Danmark

Opgradering af netværket

Opgradering af netværket

Telia er i fuld gang med en gennemgribende modernisering af vores netværk, der skal give danskerne endnu bedre dækning. Det gør vi ved udrulning af 5G, og ved opgradering af 4G netværket. Det er en af de største investeringer i Telia Danmarks historie.

Læs mere om 5G

Vi fremtidssikrer Danmarks bedste netværk

Plan for modernisering

Modernisering af netværket tager udgangspunkt i de største byer.
Vi startede derfor med København, Århus, Odense og Aalborg, og er nu i gang med de 25 største byer i Danmark. Herefter følger resten af landet. Moderniseringen startede i 2021.

Når vi er færdige ved udgangen af første kvartal 2024, vil vi have et effektivt, moderne og fremtidssikret netværk, der kan sikre en god oplevelse mange år fremover.

Læs mere om udrulningsplanen på siden her.

Et stærkere 4G netværk

4G er det netværk som trækker den største del af trafikken. Vi udbygger og opgraderer 4G, så vi i fremtiden også kan tilbyde en robust og pålidelig forbindelse på det bedst mulige netværk.

Vi slukker for 3G netværket og bruger i stedet pladsen til endnu mere kapacitet på 4G og det nye 5G netværk. Det sker ved omlægning af frekvensen fra 3G til 4G og 5G.

Læs mere om 3G nedlukning her.

Vi rydder op

Med moderniseringen af netværket skal vi besøge alle vores mobilantenner. Vi benytter derfor muligheden til at simplificere vores tekniske setup, og går fra mange forskellige typer af netværksløsninger, til at have få, der allesammen er bygget op på samme måde, og er langt mere strøm-effektive.

Det gør, at både vedligehold og opdatering bliver lettere i fremtiden, samtidig med, at driften bliver mere ensrettet og effektiv.

Undskyld vi forstyrrer

Når vi moderniserer netværket, bliver alt netværksudstyr taget ned og nyt strømbesparende og fleksibel udstyr opsættes, så vi fortsat udbygger vores position som det netværk med flest mobilantenner i Danmark.
Når moderniserings-arbejdet pågår, kan der forekomme nogle forstyrrelser på nettet. Vi gør vores bedste for, at det bliver udført med færrest mulige gener for dig som Telia-kunde.

Vi sender løbende besked ud til de berørte kunder i form af mail og sms. Du kan løbende blive orienteret om driftsforstyrrelser her.

Spørgsmål og svar

Hvorfor moderniserer Telia netværket?

For at fremtidssikre mobilnetværket og øge kapaciteten på det hurtigere 4G og 5G netværk, hvor størstedelen af tale- og datatrafikken kører i dag, og derved sikre, at vi også i fremtiden har kapacitet til at kunderne kan surfe, streame, tale og sms. Når vi er færdig med moderniseringen, vil vi have et både effektivt, moderne og fremtidssikret netværk.

Hvor moderniserer Telia netværket?

Vi moderniserer i hele landet, hvilket betyder, at alle mobilmaster samt transmission til/fra masterne udskiftes.

Hvor lang tid tager moderniseringen?

For mobilmaster placeret i mindre byer, landområder og transport ruter, vil arbejdet tage ca. 24 timer, som kan være fordelt over 1-2 dage. For mobilmaster i top 25 byer,* vil arbejdet tage ca. 36 timer, som kan være fordelt på 2-3 dage.

*(København, Odense, Esbjerg, Kolding, Vejle, Herning, Helsingør, Næstved, Viborg, Holstebro, Slagelse, Holbæk, Svendborg, Århus, Aalborg, Randers, Horsens, Roskilde, Hørsholm, Silkeborg, Fredericia, Køge, Taastrup, Hillerød, Sønderborg).

I hvilke områder er moderniseringen afsluttet?

I landets fire største byer er mobilpositionerne moderniseret: København, Odense, Århus og Aalborg.

Hvor findes information om planlagt arbejde?

Planlagt arbejde samt driftsforstyrrelser kan findes her.

Vil jeg stadig kunne ringe 112?

Ja, du vil altid kunne ringe 112, selvom du ikke har Telia-signal. I tilfælde af, at du befinder dig uden for dækning af et af Telias mobilantenner, vil et opkald til 112 blive foretaget via en anden operatørs forbindelse.

31 butikker til forskel

Meget kan klares over telefonen og via vores selvbetjening på telia.dk. For os er det dog helt afgørende, at du også kan få professionel rådgivning face to face. Derfor har vi dygtige og dedikerede ansatte i alle vores 31 Telia-butikker, så du nemt kan kigge ind og få teknisk support, hjælp til at vælge ny mobil og abonnement – eller bare lade dig inspirere.

Velkommen indenfor!

Find butik

Find butik

Find åbningstider og rutevejledning til din lokale Telia-butik.

Kontakt kundeservice

Kontakt kundeservice

Find hjælp - ring, skriv eller chat med os