Mobil sikkerhed

Mobil sikkerhed

Mobiltelefonen har været i en rivende udvikling de seneste år. En overvejende del af danskerne har i dag en smartphone med mulighed for bl.a. at installere applikationer, læse mails, arbejde i dokumenter som på pc'en, gå på internettet, bruge netbank og downloade spil.

Disse smartphones åbner op for helt nye muligheder, men de gør os også sårbare, fordi smartphones ofte er åbne og uden beskyttelse. Derfor er det vigtigt at tænke sig om og være påpasselig med, hvordan man bruger sin smartphone. Læs gode råd om, hvordan du bedst sikrer din mobiltelefon herunder.

Hvordan du bedst sikrer din mobiltelefon


Mange benytter ikke et password på deres mobil, fordi de finder det besværligt og tidskrævende. Du skal dog huske på, at det er den letteste og hurtigste måde at forbedre sikkerheden på. Det anbefales, at man indstiller sit password til at skulle indtastes på ny, når skærmen har været inaktiv i et par minutter.

Brug kun det originale styresystem til din smartphone, og husk at opdatere det, når der kommer nye versioner. Uoriginale operativsystemer udnyttes ofte af ondsindede personer til at opnå uhindret adgang til din smartphone og de informationer, du sender fra den.

Brug kun originale applikationer fra app-markeder, du har tillid til. Det kan anbefales, at læse andres anmeldelser af applikationen igennem, inden du downloader den. Andre brugeres vurderinger og erfaringer med app'en kan være værdifulde og spare dig for eventuelle problemer.

Sluk alle netværksforbindelser udover dit mobile bredbånd, når du ikke bruger dem. Fx Bluetooth og deling af internetforbindelsen på din telefon.

Misbrug af personlige oplysninger såsom CPR-nummer, pinkoder og data fra telefonen kan have vidtrækkende konsekvenser. Misbruget sker ofte ved, at en fremmed bruger CPR-nummer, logins eller data til at udgive sig for at være den person, som oplysningerne tilhører.

  • Videregiv derfor aldrig private oplysninger såsom kontooplysninger, CPR-nummer eller lignende. Hverken elektronisk eller personligt.
  • Tag jævnligt backup af vigtige informationer på mobilen og gem dem et sikkert sted.
  • Det anbefales, at slette alle data på telefonen, hvis man returnerer, sælger eller bortskaffer den.

Phishing er primært kendt fra computere, men foregår også via mobiler. Det starter ofte med, at man modtager en sms fra nogen, som udgiver sig for at være en troværdig kilde. Den falske sms kan fx udgive sig for at være fra en bank, som opfordrer kunden til at ringe til et vedhæftet telefonnummer og oplyse sine kontoinformationer og pinkode.

Man skal aldrig svare på beskeder som disse, og er man er i tvivl, om den er ægte, så kan man kontakte virksomheden på deres normale kundeservice-telefonnummer og få verificeret beskeden. Det er vigtigt at huske, at ingen virksomheder vil kontakte kunder på denne måde vedrørende personlige oplysninger, de har i forvejen.

  • Videregiv aldrig private oplysninger såsom passwords, kontooplysninger, CPR-nummer eller lignende. Hverken i en e-mail eller på en hjemmeside.
  • Er du ikke sikker på, hvem der har sendt dig mailen eller sms'en, så slet den.

Et fænomen, som desværre ses mere og mere, er en form for pop-up på smartphones, kaldet flash sms. Det er en avanceret form for phishing, hvor man modtager en sms, som vises direkte på skærmen, uden at brugeren skal åbne den. Beskeden vil ikke nødvendigvis blive gemt i indbakken og forsvinder ofte, efter man lukker den. Der vil ofte være et link til en ekstern hjemmeside i beskeden, som er designet til lokke penge eller personlige oplysninger ud af godtroende mennesker.

Som alle andre former for phishing, er det vigtigt at notere sig, at en flash sms er ufarlig i sig selv. Det kræver en aktiv handling fra brugeren, før det kan få konsekvenser. Man skal altid være kritisk overfor denne type sms og som grundregel aldrig opgive personlige oplysninger eller lignende, hvis man er i tvivl om afsenderen af en flash sms.

De fleste har i dag en Facebook-profil, og vi er blevet vant til, at logge ind på alle mulige tjenester med Facebook, og det har svindlerne fået øjnene op for. Facebook phishing foregår ofte gennem falske hjemmesider, som til forveksling ligner den ægte Facebookside. De falske sider bruger ofte en URL, som minder meget om facebook.com. Formålet med denne type phishing er, at tilegne sig adgang til andres Facebook profiler og derigennem udnytte deres netværk og personlige informationer.

Facebook er også ramt af den klassiske e-mail-phishing. Det foregår ved, at man modtager en Facebook besked, som informerer om, at ens profil vil blive lukket ned, medmindre man bekræfter sin profil via et eksternt link. Dette er ikke normal kutyme for Facebook og bør få alarmklokkerne til at ringe.

Hvis du bliver udsat for phishing på Facebook, kan du gøre Facebook opmærksom på phishing forsøget via følgende e-mail: phish@fb.com

Falske Facebook apps er applikationer, som tilsyneladende tilbyder en service eller information, hvor man fx kan se hvem der besøger ens profil. I virkeligheden bliver man dog ført videre til andre hjemmesider, hvor man kan blive udsat for virus eller malware angreb. Man skal aldrig følge disse links, og hvis man trykker på linket, skal man aldrig opgive personlige oplysninger. Facebook er opmærksomme på disse trusler og sletter de falske applikationer efterhånden, som de bliver afsløret.

Falske Facebook posts ses mere og mere i Danmark. Formålet er, som i andre former for phishing, at tilegne sig adgang til andres profiler. Det sker ofte igennem falske profiler, som deler en video eller artikel, der fremstår interessant eller aktuel. Man skal især være opmærksom på denne type post, hvis man ikke kender personen, der poster.

Hvis man trykker på et link, man ikke kender, og bliver ført til en ny side, som er en tro kopi af Facebooks log på-side, skal man være yderst påpasselig. Dette er en klassisk metode til at lokke brugeroplysninger ud af godtroende mennesker.

Smartphones er populære produkter, der hurtigt kan afsættes på gaden. Det øger risikoen for, at de kan blive stjålet. Der er mange eksempler på, at telefoner bliver stjålet fra tasker, caféborde eller fra lommerne på dansegulvet og ved koncerter.

Det anbefales derfor at udvise sund fornuft i forhold til, hvorledes telefonen opbevares, når man færdes i det offentlige rum. Især med tanke på de mange personlige data, der kan eksponeres ved tyveri af en smartphone.

Vær påpasselig med mistede opkald fra udlandet. Wangiri er betegnelsen for et telefon-svindelnummer, hvor en maskine foretager opkald til forskellige nummerserier. Opkaldet vil kun vare få sekunder, og modtageren kan ikke nå at svare. Formålet med dette er, at man skal ringe tilbage til et højt takseret nummer og lytte til en lang besked på en telefonsvarer. Hvis man har et ubesvaret opkald fra et udenlandsk nummer, man ikke kender, opfordrer vi kraftigt til, at man ikke ringer tilbage.

Telia vil spærre for opkald fra numre, der forbindes med bedrageri, men bagmændene skifter ofte hurtigt til et nyt nummer. Derfor opfordrer vi til, at man altid tænker sig godt om, inden man besvarer et opkald fra et ukendt udenlandsk nummer.

 Er du i tvivl om, hvorvidt du er blevet kontaktet af et udenlandsk svindelnummer, så gå denne tjekliste igennem:

  • Kender du nummeret?
  • Kender du nogen i udlandet, som muligvis vil i kontakt med dig?
  • Er der et lille plus foran nummeret? Det kan til forveksling ligne et dansk nummer.
  • Er der kun blevet ringet op én enkelt gang og lagt på med det samme?
  • Tjek nummeret på Google og se, om der er informationer om det.
  • Send en sms, inden du ringer op. Hvis der ikke svares tilbage, anbefaler vi, at du ikke ringer op til nummeret.
  • Er du i tvivl om nummeret, råder vi dig kraftigt til ikke at ringe tilbage.

Hvis du har været udsat for et opkald, som du mener, er et svindelnummer, kan du kontakte Telias kundeservice og gøre opmærksom på nummeret. Gør derefter venner og bekendte opmærksomme på, at de ikke skal besvare opkald fra det pågældende nummer.

Det kræver en aktiv handling fra en selv, før svindlen kan få konsekvenser. Man skal ringe tilbage, før man risikerer at få en stor regning. Der er ingen fare ved at få et ubesvaret opkald fra et udenlandsk nummer, man ikke kender, så længe man ikke ringer tilbage.

Hvis man har modtaget et fup-opkald fra udlandet, anbefaler vi kraftigt at slette nummeret fra listen over ubesvarede opkald, så man ikke ved en fejl ringer tilbage.

Hvis du opdager usædvanlige opkrævninger såsom overtakserede opkald, services osv. på din regning, skal du kontakte dit teleselskab for hjælp og vejledning.

Hvis du får mistanke om, at nogen har fået kendskab til dine kreditkortoplysninger, skal du kontakte din bank for hjælp og vejledning.

Hvis du får mistanke om, at nogen har fået kendskab til dine personoplysninger og kan bruge dem til identitetstyveri, skal dette anmeldes til politiet.